Khamis, 26 April 2012

Kerajaan Beri Perhatian Sama Rata Terhadap Semua Jenis Sekolah - Muhyiddin

BUKIT MERTAJAM, 26 April (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menafikan dakwaan pembangkang yang mengatakan kononnya kerajaan pusat tidak memberi bantuan kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

Beliau menyifatkan dakwaan itu sebagai tidak bertanggungjawab kerana kerajaan sentiasa memberikan peruntukan sama rata kepada setiap sekolah serta memberi penekanan kepada soal pendidikan sebagai perkara utama.

"Soal pendidikan penting. Kalau ada orang mengatakan Menteri Pelajaran orang Melayu, dia tak suka orang Cina, ini tidak betul. Muka saya memang orang Melayu, tapi hati perut saya orang Malaysia.

"Sekolah Cina pun saya bantu, sebab tu Sekolah Jenis Kebangsaan Cina kita tolong. Hari ini saya hendak umum kita nak bagi RM1.5 juta untuk sekolah di kawasan Batu Kawan. Saya juga setuju untuk bantu sekolah Tamil di sini," katanya ketika berucap di Majlis Perjumpaan 1Malaysia dengan penduduk Parlimen Batu Kawan di sini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata kerajaan sentiasa memberi perhatian pada setiap 8,500 buah sekolah kebangsaan, 1,200 buah SJKC dan 500 buah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil.

"Untuk masa depan, kita akan beri perhatian pada soal pendidikan. Perdana Menteri bagi peruntukan yang besar pada saya tapi tidak cukup. Kita akan tambah, pada tahun depan, kita bajet kalau dapat tambah kita boleh bina sekolah," katanya.

Beliau berkata kerajaan tidak akan berhenti untuk melakukan perubahan bagi memastikan masa depan rakyat terus terpelihara.

Muhyiddin berkata sambutan penduduk di Batu Kawan terhadap program anjuran BN menunjukkan peningkatan dengan jumlah penduduk yang hadir hampir 10,000 orang.

Beliau berharap BN akan menebus kembali kekalahannya pada pilihan raya umum yang lepas dan berharap sokongan itu berterusan sehingga pilihan raya umum yang akan datang.

-- BERNAMA

BERNAMA: 26 April 2012

Tiada ulasan: