Khamis, 22 Mei 2008

Syarat naik gred 'time-based' kekal

SYARAT kenaikan gred guru DG41 ke DG44 secara time-based dikekalkan dan kementerian tidak bercadang menambah baik dalam masa terdekat, kata Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom.

Bagaimanapun, katanya, guru berkenaan berpeluang menikmati kenaikan gred lebih cepat dengan memohon jawatan Skim Guru Cemerlang yang baru-baru ini dipendekkan syaratnya daripada tujuh kepada lima tahun pengalaman mengajar.

Beliau berkata, guru berkenaan boleh dipertimbang ke gred DG48, DG52, DG54 dan Jusa, dalam tempoh seawal enam bulan berbanding tiga tahun sebelum ini jika prestasi mereka amat cemerlang.

Selain itu, beliau menjelaskan guru terbabit juga boleh memanfaatkan perjawatan baru diwujudkan atau memohon jawatan pentadbir bagi menikmati kenaikan pangkat.

“Pengumuman insentif baru sempena sambutan Hari Guru baru-baru ini sebenarnya turut memberi peluang guru gred DG41 menikmati kenaikan pangkat lebih cepat menerusi Skim Guru Cemerlang.

“Mereka juga boleh memohon jawatan baru dan pentadbiran seperti guru super dan guru penolong kanan untuk mendapat kenaikan pangkat.

“Saya sedar pelbagai isu membabitkan guru dan ia mengambil masa untuk diselesaikan. Saya harap mereka bersabar sementara isu seumpama ini diselesaikan serta memanfaatkan skim sedia ada,” katanya ketika dihubungi, kelmarin.

Beliau mengulas rungutan sesetengah guru menerusi e-mel dan surat pembaca Berita Harian yang mendakwa Kementerian Pelajaran terlepas pandang masalah dihadapi kumpulan guru lepasan maktab yang melanjutkan pelajaran peringkat ijazah pada 1980-an serta 1990-an dan terpaksa menunggu lama untuk kenaikan pangkat.

Jumlah kumpulan ini dikatakan mencecah hampir 80,000 dan mereka berasa terpinggir kerana terpaksa menunggu masa terlalu lama untuk kenaikan pangkat dari DG41 ke DG44.

Cadangan mengambil kira pengalaman guru gred DG41 untuk pertimbangan kenaikan ke gred DG44 secara time-based turut dibangkitkan Setiausaha Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Loke Yim Pheng.

Berita Harian Online: 22 Mei 2008

Tiada ulasan: