Sabtu, 12 Februari 2011

MENYANGGAH DAKWAAN CIKGU MOKHTAR

KALAULAH benar seperti yang didakwa Cikgu Mokhtar Sabah bahawa purata guru hanya diberi waktu mengajar 16 waktu seminggu, maka memang patut malulah guru yang mengaku terbeban. Tetapi bagaimana pula dengan guru-guru yang mengajar 31 waktu x 30 minit = 930 minit dan 27 waktu x 40 minit = 1080 minit! Mereka patut malu kepada siapa?

Bagaimana pula dengan seorang guru memegang jawatan seperti guru kelas, ketua panitia, ahli jawatankuasa kewangan dan pengauditan sekolah, pengurus saham koperasi, ahli jawatankuasa kurikulum sekolah, ahli jawatankuasa pengendalian dan pengurusan PBS peringkat sekolah, guru rumah sukan, ketua guru kelab sukan dan permainan, guru penasihat kelab dan persatuan dan bendahari PIBG dalam masa yang sama.! Adakah guru ini perlu malu kepada Cikgu Mokhtar Sabah! Mengenai tuduhan Cikgu Mokhtar bahawa guru teknik, guru vokasional dan guru Kemahiran Hidup mempunyai masa mengajar yang lebih senggang. Malah ada dalam kalangan mereka yang mengajar tiga hari sahaja dan dua hari akan bercuti daripada mengajar.

Kes sedemikian saya tidak pernah temui dan mungkin hanya berlaku di sekolah Cikgu Mokhtar Sabah. Bagi ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah yang mengumpul kekayaan menerusi ceramah sehingga mengabaikan pelajar dan guru sukan yang kaki kelentong seperti yang dimaksudkan oleh Cikgu Mokhtar Sabah, tepuk dada tanyalah selera kerana masing-masing arif akan halal dan haram duit gaji masing-masing. Yang lebih penting, perkara tersebut yang ditimbulkan oleh Cikgu Mokhtar Sabah jelas bukan sebahagian daripada beban tugas guru sebagaimana yang sering dirungutkan oleh para guru. Cikgu Mokhtar Sabah walaupun hampir 20 tahun menjadi guru dan pengurus sekolah, sebenarnya masih belum faham akan ‘beban tugas guru’ yang sering menjadi rungutan guru.

Cikgu Mokhtar Sabah harus faham bahawa situasi guru ‘makan angin’ di Sabah tidak boleh disamakan dengan nasib guru ‘tak malu yang terbeban’ di sesetengah sekolah di Semenanjung. Yang merungut ialah guru-guru yang betul-betul ingin menjadi guru tetapi terbeban dengan tugas-tugas bukan P&P terutama tugasan perkeranian! Hakikatnya pengetahuan dan pengalaman Cikgu Mokhtar Sabah hanyalah dalam lingkungan tempurung pendidikan di Sabah atau lebih tepat lagi pengalaman pendidikan Cikgu Mokhtar Sabah lebih menepati konsep ‘melancong sambil mendidik’! Saya ingin menasihati Cikgu Mokhtar Sabah agar melakukan sedikit ‘kerja rumah’ mengenai pendidikan di luar konteks tempurung sekolah Cikgu Mokhtar Sabah sebelum ‘membelah’ sesuatu isu pendidikan agar kredibiliti Cikgu Mokhtar Sabah sebagai seorang pengurus sekolah yang hebat tidak terjejas!

NORHISYAM MOHAMAD

Kuala Kedah


Utusan Malaysia Online: 12 Februari 2011

1 ulasan:

kamanuk berkata...

Cikgu Mokhtar Sabah ini saya rasa berada di sekolah yang kurang murid, jadual waktu yang tersangat fleksible, ketua yang mungkin kurang arif tentang arahan-arahan kementerian dan kerajaan juga cikgu ini kurang pengalaman dalam pentadbiran sekolah..Jadi dia pun cakap merapuh-rapuh..

Bukan soal wilayah tapi soal bebanan tugas ada dimana-mana. Bebanan guru sama sahaja dan biasalah dimana-mana sekolah bilangan waktu guru tidak sama. Pembahagian waktu mengajar bergantung kepada bilangan guru,bilangan mata pelajaran dan bilangan kelas yang ada. Andainya bilangan kelas banyak tetapi bilangan guru kurang maka bilangan waktu mengajar pun sangat banyak. Berlainan pula keadaannya jika bilangan kelas sedikit tetapi guru berlebihan maka bilangan waktu pun kurang. Jadi, andainya dibuat kesimpulanan bahawa bebanan tugas guru kurang berdasarkan masa yang sedikit iaiatu 6 hingga 16 waktu sahaja, itu kenyataan yang salah dan tidak tepat


Dipendekkan cerita " Cikgu Mokhtar Sabah" ini tidak arif tentang persoalan guru secara keseluruhan..

Saya sarankan "Cikgu mokhtar Sabah" belajar lagi...dan saya sarankan pergilah mengajar di sekolah yang mempunyai bilangan murid yang melebihi 1000 orang pelajar. Andainya cikgu ini berada di sekolah rendah dan kalau berkelayakan pindahlah ke sekolah menengah..baru tahu ..bebanan sebenar....