Oleh Fadzlena Jafar
bhnews@bharian.com.my
2011/11/24
KEPUTUSAN Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2011 yang diumumkan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud, Khamis lalu secara keseluruhan mencatatkan pencapaian memberangsangkan, dengan menyaksikan Terengganu terus unggul melakar sejarah sebagai negeri terbaik.Pencapaian 497,691 calon di seluruh negara yang mengambil ujian itu meningkat mengikut Gred Purata Nasional (GPN), iaitu 2.30 berbanding 2.31 pada 2010. Pencapaian GPN dinilai berdasarkan pengiraan purata gred murid dan lebih rendah jumlah yang dicapai adalah lebih baik.
Apapun pembabitan murid dalam kegiatan kokurikulum tidak sepatutnya dijadikan alasan penurunan pelajar cemerlang kerana setiap sekolah sepatutnya mempunyai jadual yang sistematik supaya proses pembelajaran tidak terganggu dengan kegiatan kokurikulum, termasuk kegiatan sukan 1Murid 1Sukan.
Seperti dikatakan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, pembabitan murid dalam kegiatan kokurikulum dalam menggalakkan murid menjadi lebih kreatif dan inovatif.
“Saya tidak berpendapat sebegitu. Pembabitan murid dalam pelbagai kegiatan dapat menggalakkan murid untuk menjadi lebih kreatif dalam pemikiran dan ini selaras dengan Dasar Transformasi Negara yang memberi keutamaan kepada kreativiti serta inovasi di kalangan pelajar bagi membantu meningkatkan pembangunan negara,” katanya pada majlis penutupan program Berita Harian-Dutch Lady @ Sekolah 2011 baru-baru ini, menafikan faktor berkenaan.
Beliau berkata, masyarakat khususnya ibu bapa perlu melihat keputusan UPSR 2011 dari sudut positif apabila jumlah calon mendapat pencapaian terbaik iaitu minimum Gred C (tidak termasuk semua A) meningkat 55.45 peratus berbanding 54.38 peratus tahun lalu dan 53.52 peratus pada 2009. Prestasi pencapaian murid dalam mata pelajaran pula khususnya Bahasa Melayu, mencatatkan peningkatan pada Gred A bagi Bahasa Melayu – Pemahaman di Sekolah Kebangsaan (SK) dengan Gred Purata Mata Pelajaran (GPMP) 1.9 peratus, manakala peratusan calon yang melepasi tahap penguasaan minimum (Gred ABC) juga meningkat 1.1 peratus.
Meskipun prestasi Bahasa Melayu – Penulisan di SK bagi Gred A menurun 0.6 peratus, tetapi bagi Gred ABC meningkat 2.9 peratus dan pencapaian itu boleh disimpulkan bertambah baik berdasarkan prestasi calon yang menguasai tahap minimum.
Prestasi gred purata Bahasa Inggeris di SK pula dilihat stabil dengan GPMP kekal 2.74 pada 2010 dan 2011, namun peratusan calon mendapat Gred A menurun 0.5 peratus.
Begitu pun, peratusan calon mendapat Gred ABC meningkat 0.4 peratus. Penurunan prestasi calon mendapat A turut dicatatkan bagi subjek Matematik yang turun 0.3 peratus daripada tahun sebelum, namun peratusan calon mendapat Gred ABC meningkat 0.9 peratus.
Bagi mata pelajaran Sains, prestasi keseluruhan menurun dengan nilai GPMP sebanyak 0.03 peratus berbanding 2010 calon yang mendapat Gred A turun dua peratus dan Gred ABC sebanyak 0.8 peratus.
Kita yakin jika semua sekolah memberi tumpuan sama rata kepada setiap mata pelajaran, pencapaian akan menjadi lebih memuaskan. Begitu juga perhatian sepatutnya diberikan kepada calon yang sederhana pencapaiannya tetapi berpotensi mencapai keputusan cemerlang, bukan hanya kepada calon cemerlang. Langkah itu mungkin dapat meningkatkan murid cemerlang yang memperoleh semua A.
Terengganu yang kekal terbaik berdasarkan pencapaian jumlah calon mendapat 5A mampu berbangga apabila 3,548 atau 15.6 peratus daripada 22,801 calon memperoleh 5A tahun ini berbanding hanya 15.4 peratus daripada 23,147 calon pada 2010.
Begitu pun, Pengarah Pelajaran Terengganu, Razali Daud yang gembira dengan pencapaian itu mengakui masih ada ruang memperbaiki pencapaian, lebih-lebih lagi apabila Kelantan yang dianggap pesaing terdekat dengan pelajar yang mendapat 5A, 15.4 peratus turut mencatatkan keputusan GPN lebih baik dengan 2.09 berbanding Terengganu 2.14 pada tahun ini.
Berita Harian Online: 24 November 2011
Tiada ulasan:
Catat Ulasan