Selasa, 3 Januari 2012

Guru nyaris maut jambatan runtuh

GUA MUSANG: Seorang guru Sekolah Kebangsaan (SK) Balar di sini, terselamat daripada maut apabila jambatan kayu balak yang digunakan sebagai laluan utama ke sekolah berkenaan, runtuh semalam.

Dalam kejadian jam 4 petang itu, Hazizul Mamat, 30, yang menunggang motosikal terselamat selepas sempat berpatah balik apabila menyedari jambatan yang dilalui tiba-tiba bergegar sebelum runtuh.


Ketika kejadian, Hazizul berkonvoi bersama 20 guru dan 16 murid Orang Asli, dengan 10 daripada guru lelaki menunggang motosikal , manakala selebihnya menaiki lima kenderaan pacuan empat roda. Menurut Hazizul, dia mengetuai konvoi berkenaan dan sempat melalui jambatan berkenaan sebelum ia runtuh.

“Ketika separuh jalan melalui jambatan, saya berasa jambatan bergegar. Saya mengarahkan rakan lain yang berada di belakang supaya berhenti dan tidak melalui jambatan itu.


“Saya berpatah balik keluar dari laluan jambatan itu dan tidak sampai lima minit, jambatan itu runtuh. Mujur saya pantas berpatah balik kerana jika tidak mungkin saya tersepit di celah-celah runtuhan jambatan,” katanya.


Hazizul berkata, akibat kejadian itu, dia dan guru lain bersama murid Orang Asli terpaksa berpatah balik ke bandar Gua Musang.

myMetro: 3 Januari 2012

Tiada ulasan: