Isnin, 23 Januari 2012

PM minta pelan hala tuju SJKT


NAJIB Tun Razak bertanya soalan kepada murid semasa sesi soal jawab pada Majlis Mesra Perdana Menteri bersama Warga Sekolah Tamil Malaysia di Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Kinrara, Puchong, Selangor, semalam. - UTUSAN/ASWAD YAHYA


KUALA LUMPUR 22 Jan. - Datuk Seri Najib Tun Razak meminta pengurusan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT), Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), pendidik India serta badan bukan kerajaan (NGO) kaum itu menyediakan satu pelan hala tuju pendidikan Tamil untuk dibincangkan bersama kerajaan.

Perdana Menteri berkata, kerajaan sentiasa komited untuk bekerjasama dengan pihak tersebut demi pembangunan serta keselesaan sekolah vernakular yang menjadi salah satu asas penting dalam sistem pendidikan negara.

Justeru, beliau meminta pihak terbabit terutama pengurusan SJKT mengadakan satu persidangan khas bersama pihak terbabit dalam usaha mewujudkan pelan hala tuju berkenaan.

Katanya, antara perkara yang perlu dibincangkan termasuklah mengenai kewajaran sistem kelas peralihan yang masih diamalkan di sekolah tersebut.

"Masalah kekangan guru sekolah Tamil yang mempunyai kelulusan ijazah dan reka bentuk sekolah Tamil itu serta lain-lain keperluan juga perlu dibincangkan," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Mesra Bersama Warga Sekolah Tamil Malaysia di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) Tamil Kinrara yang julung kali dilakukan oleh seorang Perdana Menteri, di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis yang disertai oleh Guru Besar, petugas dan ahli PIBG dari 524 SJKT seluruh negara itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk G. Palanivel merangkap Presiden MIC dan Menteri Pembangunan Sumber Manusia, Seri Dr. S. Subramaniam.

Hadir sama, Duta Khas (Infrastruktur) Malaysia ke India dan Asia Selatan, Datuk Seri S. Samy Vellu; Presiden PPP, Datuk M. Kayveas dan Menteri Pertanian, Datuk Seri Noh Omar.

Pada majlis itu, Najib turut mengumumkan kelulusan pembinaan enam buah SJKT baru iaitu di Taman Keladi, Sungai Petani; Heawood Estate di Sungai Siput; Taman Sentosa di Klang; Taman PJS1 di Petaling Jaya; Bandar Mahkota di Cheras dan Bandar Sri Alam di Masai.

Selain itu, katanya, Kementerian Pelajaran telah diarahkan untuk memindahkan kedudukan SJKT di seluruh negara yang mempunyai bilangan murid di bawah 10 orang ke kawasan terdekat yang mempunyai ramai penduduk India.

"Saya juga berbesar hati mengumumkan peruntukan khas RM3.5 juta kepada SJKT Kinrara sebagai hos pertemuan kali ini untuk pembinaan sebuah bangunan empat tingkat supaya lebih cemerlang pada masa depan," katanya.

Utusan Malaysia Online: 23 januari 2012

Tiada ulasan: