Jumaat, 5 Ogos 2011

Tahap penguasaan matematik atasi sasaran

KUALA LUMPUR 4 Ogos - Tahap penguasaan asas numerasi iaitu kebolehan melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah di kalangan murid tahun 1 dan 2 di seluruh negara berjaya dicapai sepenuhnya atau 100 peratus pada Jun lalu.

Pengarah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar, Tengku Azian Tengku Shariman berkata, pencapaian itu juga mengatasi sasaran awal iaitu 95 peratus menjelang hujung tahun ini.

"Begitu pun, bagi kadar celik huruf di kalangan murid tahun 1 dan 2 pula, pencapaian kita ketika ini masih sama seperti tahun lalu iaitu pada kadar 90 peratus.

"Namun kita yakin sasaran celik huruf sebanyak 95 peratus menjelang akhir tahun ini berjaya dicapai kerana masih ada ruang untuk pertumbuhan peratus yang lebih besar," katanya ketika membentangkan laporan prestasi tahunan separuh pertama tahun 2011 di sini hari ini.

Tengku Azian menambah, kadar celik huruf masih pada status quo sehingga Jun tahun ini kerana beberapa kekangan antaranya masalah komunikasi di kalangan pelajar Orang Asli dan pemahaman bahasa Melayu yang rendah di kalangan pelajar sekolah aliran.

Masalah lain kata beliau, adalah faktor kemampuan menguasai pelajaran di kalangan murid-murid istimewa dan cacat penglihatan serta pendengaran.

"Dari sudut meningkatkan penyertaan kanak-kanak berusia empat dan lima tahun di peringkat prasekolah pula, sebanyak 58.3 peratus daripada sasaran 80 peratus menjelang hujung tahun ini telah dicapai dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini," katanya.

Utusan Malaysia Online: 5 Ogos 2011

Tiada ulasan: