Selasa, 3 Januari 2012

Gagal bersekolah hari pertama


ORANG ramai kelihatan meredah banjir berikutan jalan utama di antara Pasir Puteh ke Kuala Besut dinaiki air semalam.


KOTA BHARU - Sebanyak sebelas buah sekolah dan ribuan pelajar di Kelantan tidak dapat memulakan sesi baharu persekolahan 2012 yang bermula hari ini ekoran banjir yang melanda beberapa kawasan di negeri ini.

Pengarah Pelajaran negeri, Hussain Awang berkata, dua buah sekolah di Gua Musang iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Bihai dan SK Balar tidak dapat beroperasi kerana terputus hubungan.

Beliau berkata, sembilan lagi sekolah terjejas adalah di daerah Rantau Panjang iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Rantau Panjang, SK Rantau Panjang, SK Seri Rantau Panjang 1 dan 2, SJK(C) Khay Boon, SK Lubok Stol, SK Kok Pauh, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Al-Falah di Siram dan SABK Diniah, Bongor.

"Sekolah-sekolah di Rantau Panjang ditutup disebabkan air Sungai Golok semakin naik dan kawasan sekolah dilimpahi air," katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata, pihaknya akan memaklumkan dari semasa ke semasa bila sekolah terbabit akan dibuka, bergantung kepada keadaan cuaca.

Sementara itu di Pasir Puteh, jumlah mangsa banjir yang dipindahkan ke tiga pusat pemindahan di daerah itu meningkat kepada 232 orang daripada 55 buah keluarga selepas rumah mereka ditenggelami air akibat hujan lebat malam semalam.

Kosmo Online: 3 Januari 2012

Tiada ulasan: