Khamis, 10 Mac 2011

Guru lebam dibelasah

TEMERLOH: Gara-gara tidak berpuas hati anaknya dimarahi, seorang pemandu lori bertindak ‘ala mafia’ apabila membelasah seorang guru lelaki sehingga mengakibatkan mangsa lebam dan cedera di badan, dalam kejadian di sebuah sekolah menengah di Kerdau, dekat sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 petang, pemandu lori berusia 40 tahun itu menghampiri mangsa berusia 30 tahun yang sedang berjalan seorang diri keluar dari pekarangan sekolah itu.


Tanpa berbicara panjang, pemandu lori terbabit terus membelasah mangsa sehingga berdarah dan lebam.

Sebelum kejadian, anak lelaki kepada pemandu lori terbabit yang berusia 15 tahun dipanggil guru berkenaan kerana tidak memakai tali leher ketika keluar dari tandas sekolah.


Ketika ditegur tidak memakai tali leher, pelajar tingkatan tiga itu memaklumkan dia malas memakainya dan guru itu memarahinya kerana enggan patuh undang-undang sekolah.


Difahamkan, sebaik saja mengetahui nama bapa pelajar terbabit, guru terbabit terus mencekak baju pelajar itu dan membawanya ke bilik disiplin berjumpa dengan guru disiplin.

Bagaimanapun, ketika dibawa ke bilik disiplin badan pelajar terbabit tiba-tiba menggigil dan hanya mendiamkan diri.

Lebih mengejutkan, ketika pelajar terbabit diarahkan masuk semula ke dalam kelas dia menjadi lemah serta tidak bermaya dan pada masa sama ada pelajar lain menghubungi keluarganya memaklumkan kejadian berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Md Nor Mansor, ketika dihubungi, semalam mengesahkan ada menerima laporan berhubung kejadian berkenaan.


“Susulan kejadian itu, ibu pelajar terbabit pergi ke sekolah berkenaan dan memapah anaknya keluar dari sekolah kerana dikatakan tidak bermaya hendak berjalan.


“Pada masa sama, pemandu lori terbabit yang tiba di sekolah itu kemungkinan terkejut besar selepas melihat anaknya dipapah sebelum bertanya mengenai hal sebenar,” katanya.


Menurutnya, selepas mendapat tahu mengenai keadaan anaknya, pemandu lori terbabit terus meluru ke arah guru berkenaan sebelum membelasahnya menggunakan tangan dan kaki.


Katanya, akibat kejadian itu, guru terbabit terpaksa mendapatkan rawatan di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshah), di sini, berikutan mengalami kecederaan di muka dan badan sebelum membuat laporan di Balai Polis Kerdau, kira-kira jam 3 petang.


Md Nor berkata, siasatan awal mendapati, pemandu lori terbabit dipercayai turut menyepak guru berkenaan ketika mangsa terjatuh di permukaan jalan sebelum dileraikan beberapa guru lain.


“Siasatan turut mendapati, mangsa tidak dapat mempertahankan diri kerana diasak bertubi-tubi ketika dibelasah.


“Kes terbabit masih dalam siasatan lanjut dan kertas siasatan akan dibuka mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan,” katanya di sini, semalam.


Katanya, pada masa sama, polis akan merujuk kes terbabit kepada Timbalan Pendakwa Raya (DPP) untuk tindakan selanjutnya.

myMetro: 10 Mac 2011

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

AMBIL TINDAKAN...Kalau guru buat salah, cepat benar keluar muka kat media.
Skrg mak bapak pulak buat hal....dakwa saja dimahkamah. Cepat sikit.

kamanuk berkata...

INILAH CONTOH BAPA YANG BIADAP..TIDAK SANGGUP ANAK SENDIRI DITEGUR OLEH GURU..LEBIH SUKA ANAK LEBIH BIADAP DARI BAPA..

KALAU ADA 100 BAPA DALAM SATU SEKOLAH BERPERANGAI BEGINI HANCURLAH SEKOLAH TERSEBUT DENGAN DISIPLIN ANAK YANG BIADAP....

Tanpa Nama berkata...

Biasalah..orang lebih suka cerita anjing gigit manusia. Tapi kalau manusia gigit anjing..buat2 tak tau lah..sebab tu sekarang akhlak anak2 muda kosong.