Khamis, 24 Mac 2011

Keprihatinan guru banyak membantu

KUALA LUMPUR: “Dia sering mengalami kesukaran berkomunikasi atau memahami pelajaran yang diajar dalam bilik darjah kerana dia satu-satunya pelajar kurang upaya (OKU) yang ditempatkan dalam kelas pelajar normal, namun ketabahannya mengagumkan saya.

“Walaupun ada yang prihatin untuk membantu tetapi dia banyak berdikari dan saya lihat dia seorang yang sangat tabah dan mempunyai disiplin tinggi dalam mengharungi tempoh persekolahan apalagi dikelilingi pelajar lain yang sempurna daripada segi fizikal,” kata Azlina Abdul Rahman, 45, ibu kepada seorang pelajar OKU yang memperoleh keputusan cemerlang dalam subjek aliran sains.


Kekangan daripada segi keupayaan berikutan cacat pendengaran sejak lahir tidak menghalang anaknya yang juga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 9, Shah Alam, Iylia Azwa Abdul Wahab, 17, untuk mencatat keputusan 2A bagi subjek Matematik dan Sains dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010, yang diumumkan semalam.

Iylia berkata, walaupun sukar memahami apa yang diajar guru tetapi keprihatinan guru yang sanggup menyalin nota dalam kelas untuk diberikan kepadanya bagi aktiviti ulangkaji banyak membantu.


“Saya dan ibu juga bersama-sama menyusun jadual belajar selain mendapatkan khidmat cikgu tuisyen yang datang ke rumah untuk mengajar saya lebih memahami subjek yang diambil,” katanya dengan bantuan ibunya, ketika ditemui selepas mengambil keputusan semalam.


Sementara itu, pengetua SMK Seksyen 9, Abdul Hakim Samuri berkata, beliau bersyukur dengan pencapaian akademik dalam keputusan SPM kali ini berikutan secara keseluruhan daripada 281 calon, seramai 17 pelajar sekolah itu berjaya mencatat keputusan semua A.

Beliau berkata, peratusan kelulusan pelajar dalam SPM kali ini juga meningkat berbanding tahun sebelumnya menjadi 89.32 peratus iaitu peratus kelulusan terbaik sejak sekolah itu dibuka.

myMetro: 24 Mac 2011

Tiada ulasan: