Selasa, 22 Mac 2011

Norsiah bersara selepas 33 tahun berjasa

Oleh Hazwan Faisal Mohamad

2011/03/22

SELEPAS hampir 33 tahun menabur bakti dalam dunia pendidikan, Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Datuk Harun (SMKTDH), Selangor, Norsiah Abd Ghani menamatkan perkhidmatannya apabila bersara wajib, baru-baru ini.

Sebagai tanda penghargaan terhadap jasa dan baktinya itu, kira-kira 1,000 pelajar serta 70 guru dan kakitangan mengadakan majlis persaraan bagi meraikan sumbangan beliau dalam pendidikan.

Norsiah memulakan perkhidmatan sebagai guru pada 1978 di SMK Pulau Sebang, Melaka sebelum bertukar ke Bahagian Buku Teks, Kementerian Pelajaran selama 16 tahun.

Selepas itu, beliau kembali bertugas di sekolah semula, antaranya SMK Kelana Jaya, Selangor dan SMK Subang, Selangor sebagai Penolong Kanan Pentadbiran dan terakhir di SMKTDH pada 2003.

Pelbagai perubahan berjaya dilakukan ketika mengemudikan SMKTDH hingga menerima banyak anugerah antaranya Anugerah Amalan Persekitaran Berkualiti 5S selama tiga tahun berturut-turut.

Beliau ketika ditemui berkata, kejayaan yang dikecapi sepanjang tujuh tahun berkhidmat di sekolah itu adalah hasil usaha serta kerjasama yang diberikan pelajar dan kakitangan.

"Saya harap semua guru serta pelajar akan terus memberi komitmen dalam meningkatkan lagi kecemerlangan sekolah dalam akademik dan kokurikulum.
"Kepada pelajar, nasihat saya hargai dan guna masa sebaik mungkin dengan aktiviti berfaedah jika mahu memperoleh kejayaan," katanya pada majlis berkenaan.

Hadir sama Pengerusi Yayasan Amir, Datuk Ir Manan Amir serta bekas Adun Taman Medan, Datuk Wahab Ibrahim.

Sementara itu, pelajar Tingkatan Lima, Muchsin A Latif, berkata seluruh pelajar akan kehilangan seorang guru yang sudah dianggap seperti ibu kerana banyak membantu mereka dalam akademik dan kokurikulum.

"Beliau sering memberi galakan dan sokongan dalam apa jua aktiviti yang dilakukan pelajar, kerana itu kami sentiasa bersemangat untuk hadir ke sekolah
.
"Persaraan beliau adalah kerugian bagi kami kerana masih banyak yang boleh dipelajari daripadanya, namun kami tahu tiada benda yang akan kekal, kami berharap beliau akan sentiasa berada dalam keadaan sihat dan tidak melupakan warga sekolah ini," katanya.

Berita Harian Online: 22 Mac 2011

Tiada ulasan: