Isnin, 26 September 2011

Guru agama selalu tersisih peluang kenaikan pangkat

2011/09/26

HASRAT Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yasin untuk memberi perhatian mengenai kenaikan pangkat guru agama (Pendidikan Islam) seperti dilaporkan Berita Harian pada 21 September 2011 amatlah dialu-alukan.

Selepas lebih 30 tahun guru agama berada sebaris dengan guru akademik yang lain di arus perdana pendidikan negara, sudah banyak manfaat diterima daripada kerajaan seperti gaji yang setaraf dengan guru-guru lain, perjawatan guru cemerlang dan berbagai lagi. Namun demikian, guru agama masih kurang bilangan mereka yang memegang jawatan pentadbiran kecuali di Bahagian Pendidikan Islam.
Bukannya tiada langsung tetapi bilangan mereka yang berada di bahagian lain amat sedikit. Kebanyakan guru Pendidikan Islam perlu menunggu kekosongan jawatan di sekolah agama seperti Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) atau Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) sedangkan bilangan sekolah berkenaan terhad.
Jarang kita mendengar Pengetua sekolah (selain sekolah agama) atau Pegawai Pelajaran Daerah adalah dalam kalangan guru Pendidikan Islam apatah lagi untuk memegang jawatan Pengarah Pelajaran Negeri. Memandangkan bilangan guru Pendidikan Islam di negara ini sudah pun melebihi 30,000 orang atau hampir 10 peratus daripada bilangan keseluruhan guru di negara ini, sewajarnya guru Pendidikan Islam yang berkelayakan turut diberi tempat seperti guru-guru lain.

Pihak pentadbir baik pada peringkat Kementerian, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah atau pengetua sekolah seharusnya memberi peluang kepada guru Pendidikan Islam untuk menggalas tanggungjawab yang lebih besar dan bukan sekadar digunakan untuk majlis tertentu saja seperti membaca doa dan menjayakan hari kebesaran Islam.

GURU AGAMA KERAJAAN,
Serdang.

Berita Harian Online: 26 September 2011

Tiada ulasan: