Khamis, 22 September 2011

Minda Pengarang: Sekolah wajar dinilai jika berjaya bantu murid lemah

2011/09/22

ISU tiga murid Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Bintangor, dalam Bahagian Sarikei, Sarawak yang tidak dibenarkan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), walaupun masih belum selesai, sudah mendapat pembelaan Kementerian Pelajaran. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran kelmarin mengarahkan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) membenarkan calon berkenaan menduduki UPSR dalam tempoh empat minggu lagi. Murid berkenaan yang dianggap lemah oleh guru masing-masing, minggu lalu tidak dapat mengambil UPSR kerana didakwa dikurung pentadbir sekolah terbabit.

Pentadbir sekolah dikatakan bertindak demikian kerana tidak mahu prestasi keseluruhan sekolah itu terjejas berikutan mereka dijangka gagal dalam ujian berkenaan. Kita bersimpati dengan ketiga-tiga calon berkenaan dan memahami perasaan ibu bapa mereka. Ibu bapa mana yang tidak kecewa dan marah jika anak diperlakukan sedemikian. Peristiwa ini tidak sepatutnya berlaku dan pastinya masyarakat mempersoal keikhlasan guru serta sekolah berkenaan dalam menjalankan tanggungjawab mereka sebagai pendidik tulen. Sebagai guru, mereka sepatutnya lebih mengetahui mengenai pentingnya setiap pelajar diberi peluang dan hak membuktikan potensi masing-masing, lebih-lebih lagi dalam ujian penting seperti UPSR. Jika peluang ini disekat, ia menutup terus potensi yang kemungkinan dimiliki pelajar ini, sekali gus menggelapkan masa depan mereka.
Kejadian ini tidak boleh dibiarkan berulang dan Kementerian Pelajaran harus menjalankan siasatan menyeluruh bagi memastikan tidak ada sekolah yang bertindak sama. Apakah ia berpunca daripada tekanan untuk memastikan prestasi UPSR meningkat setiap tahun sehingga ada sesetengah pentadbir sekolah sanggup melihat pelajar dicatatkan sebagai TH (tidak hadir) dalam keputusan ujian Tahun Enam ini? Catatan TH itu difahamkan tidak diambil kira dalam prestasi keseluruhan sekolah, memungkinkan sekolah terbabit mengekalkan laporan prestasi baik. Selain tindakan berkenaan, difahamkan ada juga segelintir guru sengaja menasihatkan pelajar yang tidak ada harapan langsung untuk lulus, memangkah saja jawapan tertentu dalam ujian format objektif, seperti jawapan B atau C yang dianggap kerap muncul sebagai jawapan betul.
Isu murid SK Bandar Bintangor ini sekali lagi menyerlahkan kepincangan pengukuran prestasi sekolah sekarang yang mana pencapaian 5A dalam UPSR menjadi ukuran utama. Bukan hanya guru, tetapi ibu bapa juga menjadi terlalu taksub dalam pencapaian ini sehingga memberi tekanan kepada calon. Kita berpendapat peningkatan dalam pencapaian UPSR ini penting, tetapi janganlah sampai menidakkan hak pelajar lemah. Mereka sepatutnya dibantu dan mendapat perhatian guru melebihi pelajar cemerlang. Kejayaan sekolah tidak sepatutnya dinilai dari segi keupayaan melahirkan pelajar cemerlang, tetapi keupayaan memulihkan pelajar lemah juga patut diambil kira.

Berita Harian Online: 22 September 2011

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terlalu banyak perkara hipokrit dlm Kementerian Pelajaran. Bermula dpd Guru, Guru Besar/Pengetua, PPD/B, Peringkat Peg. Peg. hingga ke Pengarah Pelajaran Negeri.
Semuanya terdedah dengan isu UPSR di Sarawak ini.

Sudah sampai masanya, genap 3 tahun semua warga guru perlu BERHIJRAH.

Kita mengelak amalan hipokrit, kronisme dan proxy.

Peringkat guru hingga PPD/B boleh ditukar dalam negeri.
Peringkat Peg hingga Pengarah Negeri perlu ditukar antara negeri.

Tanpa Nama berkata...

Setuju sangat... tukar sekali Pengarah Palajaran sarawak, PPD berkenaan. Baru depa tau langit tinggi ka rendah.

Tanpa Nama berkata...

Saya amat sokong.
Biar menyeluruh tidak di Sarawak saja ...
Di mana-mana banyak kronisme .. susah sangat kami nak naik pangkat.

Biar kita mula era baru yang adil dan saksama.