Jumaat, 23 September 2011

Penolong kanan sekolah, kontraktor tipu dokumen

Oleh Nurhayati Abllah dan Abu Bakar Al Sidek
bhnews@bharian.com.my
2011/09/23

   DOKUMEN palsu yang menggunakan cop Menteri Besar  (gambar atas) dan tiga cop asli (gambar bawah)   digunakan untuk urusan rasmi Pejabat Menteri Besar Perak    yang dirampas dalam serbuan polis   di Pulau Pinang, semalam.
DOKUMEN palsu yang menggunakan cop Menteri Besar (gambar atas) dan tiga cop asli (gambar bawah) digunakan untuk urusan rasmi Pejabat Menteri Besar Perak yang dirampas dalam serbuan polis di Pulau Pinang, semalam.
Suspek guna cop MB Perak palsu projek balak, perumahan

IPOH: Seorang penolong kanan sebuah sekolah menengah di Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang dan seorang kontraktor ditahan polis kerana disyaki terbabit dalam beberapa kes penipuan serta pemalsuan dokumen menggunakan cop Menteri Besar Perak membabitkan kerugian lebih puluhan ribu ringgit.
Lelaki berusia 45 dan 47 tahun itu ditahan berasingan di Pulau Pinang dan di sini Selasa lalu, susulan dua laporan polis dibuat antara 2 hingga 11 Ogos lalu, membabitkan 12 kes berkaitan permohonan perusahaan pembalakan serta permohonan pelepasan dan penjualan lot kuota Bumiputera dalam projek perumahan.
Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan, berkata, polis turut merampas tiga cop berkaitan urusan rasmi pejabat Menteri Besar serta beberapa dokumen berkaitan permohonan beberapa projek perusahaan di Perak.

“Polis menahan penolong kanan itu di Pulau Pinang, manakala kontraktor itu menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh,” katanya, semalam.

Awal Februari lalu, Pejabat Menteri Besar Perak membuat dua laporan polis berhubung kes penipuan dan pemalsuan dokumen menggunakan nama Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan jabatan kerajaan negeri berhubung kelulusan tanah serta projek membabitkan pembalakan.

Kes itu menyebabkan beberapa mangsa mengalami kerugian puluhan ribu ringgit kerana tertipu mengenai tawaran projek yang didakwa mendapat kelulusan daripada kerajaan negeri.
Mohd Shukri berkata, siasatan turut mendapati tiga cop yang dirampas termasuk satu daripadanya cop Menteri Besar adalah cop asli yang digunakan untuk urusan rasmi pejabat Menteri Besar Perak dan ia dicuri dari pejabat berkenaan.

“Bagaimanapun, kita tidak menerima sebarang laporan polis mengatakan ketiga-tiga cop itu dicuri dari pejabat berkenaan dan kita tidak menolak kemungkinan kes itu membabitkan orang dalam. Kita masih menjalankan siasatan mengenai kes itu,” katanya.

Beliau berkata, kedua-dua lelaki itu kini direman sehingga hari ini dan kini ditahan di IPD Cheras di Kuala Lumpur untuk siasatan lanjut kerana mempunyai beberapa rekod jenayah lain.

Sementara itu, Zambry yang ditemui pada majlis Hari Ladang Peringkat Daerah Hilir Perak di Sungai Manik, dekat Teluk Intan, semalam memuji kecekapan polis memberkas pihak tidak bertanggungjawab itu.

“Saya sendiri terkejut apabila ada rakyat yang berjumpa saya menunjukkan surat sokongan daripada Pejabat Menteri Besar yang ditandatangani saya sendiri, sedangkan saya tidak pernah mengeluarkan surat sokongan itu.

“Saya mengingatkan rakyat Perak agar tidak percaya dengan mana-mana individu yang mendakwa boleh memberi surat sokongan yang mempunyai cop rasmi Pejabat Menteri Besar,” katanya.

Zambry berkata, beliau menyerahkan kes itu disiasat polis secara terperinci untuk memberkas mereka yang bersalah.

Berita Harian Online: 23 September 2011

Tiada ulasan: