Isnin, 26 September 2011

Masalah murid lembam tak boleh dibiar berlarutan

2011/09/26

SAYA terpanggil untuk mengulas isu tiga pelajar di Bintangor, Sarawak dilarang mengambil Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Saya turut berasa simpati terhadap guru Sekolah Kebangsaan Bandar Bintangor (SKBB).

Saya berharap mereka janganlah berkecil hati dan kecewa ke atas apa yang berlaku. Teruskan usaha untuk menaikkan taraf pendidikan SKBB.
Masih ada ramai ibu bapa yang menghargai jasa baik guru dan jasa mereka tidak boleh dinilai dengan wang ringgit. Sedih jasa ini pula dibayar dengan tindakan undang-undang.
Saya mempunyai tiga anak yang melepasi UPSR. Sebagai ahli Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), saya terbabit bersama guru sekolah anak saya dalam pelbagai program UPSR. Memang tidak dinafikan ada segelintir ibu bapa yang langsung tidak mempedulikan prestasi anak di sekolah.

Tugas itu diserahkan bulat-bulat kepada guru. Segala aktiviti sekolah tidak diikuti, sehingga ada yang kehadiran anak ke sekolah juga tidak dihiraukan. Ada guru yang mengambil inisiatif mengajar anak ini lebih daripada ibu bapa mereka sendiri.

Guru berusaha keras untuk menaikkan nama sekolah tetapi kes terpencil seperti ini boleh merosakkan cita-cita semua orang.

Saya mencadangkan kes pelajar seperti ini dilaporkan terus kepada Jabatan Pelajaran Negeri pada peringkat awal supaya beban kerja ke atas pelajar berkenaan dapat perhatian di peringkat negeri dan bukannya di peringkat sekolah terbabit saja.
Kebanyakan kes sebegini berlaku di sekolah luar bandar. Guru jangan berkecil-hati dan kecewa, jasamu sentiasa dikenang.

TRONGE,
SKJ3.


Berita Harian Online: 26 September 2011

Tiada ulasan: