Isnin, 12 September 2011

PAV diperkenal 2013


MOHD. Puad Zarkashi (kiri) menekan kekunci komputer riba yang dibawa oleh robot sebagai simbolik menutup Ekspo Saintis Muda Perak di Bandar Meru Raya, Ipoh, semalam.


IPOH 11 Sept. - Bermula 2013, Kementerian Pelajaran akan memperkenalkan aliran baru, Program Asas Vokasional (PAV) di peringkat sekolah menengah melibatkan pelajar tingkat satu hingga tiga bagi memantapkan pendidikan vokasional negara.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, PAV yang akan menggantikan mata pelajaran vokasional sedia ada merupakan sebahagian Program Transformasi Pendidikan Vokasional (TPV) untuk mencapai sasaran 70 peratus pelajar aliran vokasional seperti di negara maju.

"Sebagai permulaan, sebanyak 15 sekolah iaitu sebuah di setiap negeri akan dipilih sebagai perintis PAV yang dicadang dilaksanakan dalam tempoh dua tahun lagi.

"Pemilihan pelajar yang bakal memasuki aliran PAV ini akan dilakukan menerusi ujian psikometrik ke atas murid tahun enam yang terlibat," katanya kepada pemberita selepas mewakili Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menutup Ekspo Saintis Muda Perak di Pusat Dagangan Tekno Perak (PTTC), Bandar Meru Raya di sini, hari ini.

Ketika bercakap kepada pemberita di London, kelmarin, Muhyiddin memberitahu, TPV yang bertujuan untuk memantapkan lagi sistem pendidikan vokasional negara akan dimulakan pada 2013.

Beliau berkata, langkah itu diambil bagi menyokong agenda transformasi ekonomi negara dalam menghasilkan tenaga mahir dan terlatih.

Menurut Mohd. Puad, pelajar yang menyertai aliran PAV bakal menerima Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap Satu dan Dua selepas tamat tingkatan tiga.

Katanya, mereka yang layak akan ditawar melanjutkan pelajaran selama tiga tahun di kolej vokasional yang akan diperkenalkan oleh kerajaan kelak.

"Kolej vokasional itu dicadangkan daripada kolej vokasional sedia ada milik agensi swasta, pembukaan baru hasil kerjasama strategik kerajaan dan swasta atau proses naik taraf sekolah menengah teknik," katanya.

Tambah beliau, setakat ini, jawatankuasa pengelola mencadangkan tempoh pengajian kolej vokasional tersebut selama tiga tahun dan silibusnya disusun oleh Kementerian Pelajaran.

Di samping itu, katanya, jawatankuasa itu akan memutuskan sama ada kolej vokasional boleh menawarkan program di peringkat diploma atau sekadar SKM Tahap Empat.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Sumber Manusia, Sains dan Teknologi negeri, Datuk Mohammad Zahir Abdul Khalid; Ketua Pegawai Eksekutif KPerak Implementation and Coordination Corporation (KPerak), Dr. Ahmad Kamil Mahmood dan Pemangku Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof. Dr. Zakaria Kasa.

Utusan Malaysia Online: 12 September 2011

Tiada ulasan: