Rabu, 21 September 2011

Rahimah 34 tahun tabur bakti sebagai guru

TAIPING 20 Sept. - Setelah 34 tahun menabur bakti sebagai pendidik, Pengetua Cemerlang Sekolah Menengah Sains Raja Tun Azlan Shah (Seratas), Rahimah Mohd. Sura, 58, bersara wajib semalam.

Sempena persaraan itu, Rahimah yang menjadi pengetua di Seratas sejak 2006 turut diraikan pada majlis Hari Anugerah Cemerlang kali ke-29 di dewan sekolah itu.

Majlis itu dirasmikan oleh Setiausaha Politik Menteri Besar Perak, Datuk Ahmad Shalimin Ahmad Shafie yang mewakili Menteri Besar Perak.

Pada majlis itu, persembahan pancaragam Sekolah Kluster Kecemerlangan tersebut turut diadakan dan kemudian kenderaan yang dinaiki Rahimah diiring oleh para pelajar hingga ke pintu sekolah berkenaan.

Rahimah ketika ditemui berkata, pendidik hari ini perlu meningkatkan pengetahuan termasuk menguasai media baru dalam memastikan generasi masa depan cemerlang dalam pendidikan.

Katanya, pendidikan sekarang semakin mencabar dan pendidik perlu tabah dalam menghadapi setiap cabaran dalam memastikan transformasi pendidikan negara mencapai kejayaan yang diharapkan oleh Kementerian Pendidikan.

"Pelajar hari ini bukan seperti pelajar dahulu kerana pelajar sekarang menguasai media baru yang banyak memberikan impak terhadap pendidikan.

"Kita perlu peka dan berkhidmat dengan penuh dedikasi dalam melahirkan pelajar yang cemerlang bertaraf dunia," katanya.

Rahimah yang berasal dari Negeri Sembilan pernah bertugas sebagai Pengetua di Sekolah Menengah Jelapang Jaya di Ipoh sebelum dilantik sebagai Pengetua Seratas pada 1 Oktober 2006.

Beliau mendapat Diploma Pendidikan dan Sarjana Muda Pendidikan di Universiti Malaya (UM) pada 1977 dan Sarjana Pendidikan daripada universiti yang sama pada 1984.

Utusan Malaysia Online: 21 September 2011

Tiada ulasan: