Isnin, 26 Mac 2012

guru.net.my kuasai daerah Bentong

Oleh Muhd Yusuf Abu Bakar
upen@bharian.com.my
2012/03/26

AmIrullAh (tengah) mempengerusikan majlis taklimat guru.net.my di PPD Bentong, Pahang, baru-baru ini.
AmIrullAh (tengah) mempengerusikan majlis taklimat guru.net.my di PPD Bentong, Pahang, baru-baru ini.
Terminal Sejahtera bantu pelajar 15 sekolah tingkat kecemerlangan

PEJABAT Pelajaran Daerah (PPD) Bentong, Pahang menyambut baik langkah Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar dengan kerjasama Majlis Perbandaran Bentong, menyediakan modul pembelajaran secara maya kepada pelajar kurang mampu di kawasan pentadbirannya.
Ketua Unit Pengurusan Sekolah PPD Bentong, Amirullah Bidin, berkata langkah kedua-dua agensi berkenaan memberi manfaat besar kepada pelajar bagi meningkat kecemerlangan mereka dalam pelajaran, seterusnya mendapat keputusan terbaik dalam peperiksaan awam.
Terminal ini yang akan dikendalikan pembimbing yang terlatih akan membantu pelajar meningkatkan prestasi pembelajaran melalui kemudahan tuisyen talian terus dan bilik belajar yang selesa. - Noraidah Baharin, Pegawai Teknologi Maklumat
“Dengan adanya Terminal Sejahtera yang dikendalikan Majlis Perbandaran Bentong, pelajar kurang mampu yang terpilih boleh belajar secara maya pada waktu petang atau malam. Selain belajar di sekolah, kini pelajar boleh mentelaah pelajaran melalui laman portal pendidikan yang disediakan kerajaan,” katanya, selepas mendengar taklimat e-pembelajaran Guru.net.my anjuran Berita Harian, di Pejabat Pendidikan Daerah Bentong, Bentong, baru-baru ini.

Taklimat diberikan Editor Buku Berita Harian, Sabri Said, turut hadir Pengarang Pendidikan, Muhd Yusuf Abu Bakar; Pegawai Teknologi Maklumat MPB, Noraidah Baharin; Ketua Unit Pengurusan Akademik, Saiful Baharen Abdul Manaf dan Penolong PPD Unit Pengurusan Sekolah Menengah (Murid), Zabidi Othman.

Berita Harian membekalkan bahan pembelajaran Guru.net.my kepada MPB, selain itu, Majlis Perbandaran Muar, Johor turut menggunakan Guru.net.my untuk pelajar di Terminal Sejahtera mereka.

Amirullah juga berkata, sejumlah 15 sekolah rendah dan enam sekolah menengah di sekitar bandar Bentong bakal menikmati kemudahan berkenaan.
“Kami akan memilih pelajar yang layak mengikut syarat yang ditetapkan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar serta MPB dalam tempoh terdekat.

“Langkah kementerian menyediakan pembelajaran secara maya kepada pelajar mampu memberi pemangkin kepada kecemerlangan pendidikan di daerah Bentong,” katanya.

Sementara itu, Noraidah berkata, Terminal Sejahtera bertujuan menyediakan kemudahan pembelajaran di luar waktu sekolah kepada golongan pelajar dari keluarga berpendapatan rendah.

“Terminal ini yang akan dikendalikan pembimbing yang terlatih akan membantu pelajar meningkatkan prestasi pembelajaran melalui kemudahan tuisyen talian terus dan bilik belajar yang selesa.

“Selain makmal komputer untuk pelajar yang bakal mengambil peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah, Penilaian Menengah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia, bilik tutorial turut disediakan dan keutamaan akan diberikan kepada pelajar Tingkatan Enam yang menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia,” katanya.

Berita Harian Online: 26 Mac 2012

Tiada ulasan: