Rabu, 28 Mac 2012

PERMATApintar asah bakat


NAJIB Tun Razak dan isterinya, Rosmah Mansor beramah mesra dengan para pelajar PERMATApintar Negara pada majlis perasmian Kompleks PERMATApintar Negara di UKM Bangi, Selangor, semalam. - UTUSAN/SAIFUL BAHARI ASHARI


KUALA LUMPUR 27 Mac - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, program PERMATApintar merupakan salah satu pendekatan terbaik bagi menangani isu kehilangan bakat-bakat pintar ekoran tindakan mereka berhijrah ke luar negara.

Beliau berkata, kerajaan sedar disebabkan ketiadaan sistem pendidikan yang khusus untuk golongan itu, mereka terpaksa ke negara lain semata-mata untuk mengikuti pengajian yang sesuai dengan tahap kepintaran luar biasa yang dimiliki.

Keadaan itu kata Perdana Menteri sudah semestinya amat merugikan kerana bakat pelajar-pelajar terbabit tidak dapat dimanfaatkab sepenuhnya untuk pembangunan negara.

"Negara-negara maju serta beberapa negara membangun telah lama mempunyai satu program khusus untuk pelajar-pelajar pintar mereka dan kita pula baru hendak mengorak langkah. Sungguhpun begitu kita masih belum terlambat dalam menyediakan sistem pendidikan terbaik untuk pelajar-pelajar pintar negara ini.

"Atas asas ini juga kita memperkenalkan program PERMATApintar dengan tujuan anak-anak yang mempunyai kepintaran luar biasa boleh meneruskan pengajian dalam negara," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Komplels Pusat PERMATApintar Negara Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi dekat sini, hari ini.

Hadir sama Penaung PERMATA Negara, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin; Naib Canselor UKM, Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan dan Naib Pengerusi Yayasan Al-Bukhari, Datuk Seri Ismail Yusof

Dalam perkembangan berkaitan Perdana Menteri turut memberitahu program PERMATA juga merupakan pelengkap kepada sistem pendidikan sedia ada atas peranannya sebagai landasan bagi pelajar-pelajar pintar di Malaysia.

"Umum mengetahui kerajaan sangat komited untuk melakukan pembaharuan kepada sistem pendidikan negara demi masa depan yang lebih cemerlang khususnya untuk generasi muda dan generasi akan datang.

"Baru-baru ini Kementerian Pelajaran telah memperkenalkan program i-Think yang bertujuan menggalakkan para pelajar bijak menggunakan kemahiran berfikir. Realitinya kemahiran ini amat baik diterapkan kepada para pelajar kita kerana kita tidak tahu apakah bentuk cabaran terutama dalam sektor pekerjaan akan datang," ujarnya.

Dalam ucapannya Najib turur menyebut beberapa kejayaan yang telah dicapai oleh program PERMATA antaranya kejayaan seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun yang kini sedang mengikutiz pengajian prauniversiti.

Selain itu terdapat enam pelajar tingkatan empat yang telah menerima tawaran memasuki universiti terkenal di Amerika Syarikat seperti University of California, University of Michigan, University of Wisconsin-Madison dan University of Purdue.

Beliau berkata, lima pelajar terbabit ialah Nur Syazana Natasha Hisham; Vishal Kalyani Mukudan; S.Kavinraj Naggan; Yek Ching Kong; Lee Yan Joe dan Khoo Jia Hui.

Utusan Malaysia Online: 28 Mac 2012

Tiada ulasan: