Rabu, 7 Mac 2012

KOT 2012 IPGM lahir bakal guru hebat

KOTA BHARU 6 Mac - Kejohanan Olahraga Tahunan (KOT) 2012 Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Kota Bharu baru-baru ini telah berlangsung dengan jayanya.

Pengarah IPGM Kota Bharu, Hashim Deraman berkata, kejohanan tahunan itu melibatkan penyertaan semua penuntut program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) terutama penuntut semester lima yang diwajibkan menjadi jawatankuasa pelaksana program.

"Selain mencungkil bakat dalam bidang olahraga, kejohanan ini adalah sebahagian daripada tugasan wajib dalam sukatan gerak kerja kokurikulum (Gerko) bagi guru-guru pelatih semester lima yang mana prestasi mereka akan diberi markah.

"Ia mendedahkan mereka kepada pengurusan pengendalian sesuatu projek dengan sistematik, lancar dan ini merupakan antara faktor mengapa guru lulusan IPGM atau dahulunya dikenali sebagai maktab perguruan sering mendapat pujian, cekap melaksanakan program sukan apabila ditempatkan di sekolah," katanya di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pengelola KOT 2012, Ahmad Amirulhadi Mohamad, 21, berkata, seramai 1,175 peserta mengambil bahagian dalam 33 acara yang dipertandingkan termasuk acara trek dan balapan, perbarisan serta perhiasan rumah sukan.

Jelasnya, johan keseluruhan KOT 2012 disandang oleh Rumah Biru (Bintang) dengan 1,132 mata manakala naib johan keseluruhan pula Rumah Merah (Ledang) dengan 1,104 mata.

"Peserta Rumah Biru, Muhammad Adib Faiz Omar, 21, dipilih sebagai olahragawan KOT 2012 manakala Ong Pei Si, 19, olahragawati juga daripada Rumah Biru.

"Rumah Merah (Ledang) pula memenangi dua kategori iaitu perbarisan dan keceriaan rumah sukan manakala Persatuan Bulan Sabit Malaysia (PBSM) menjadi johan Perbarisan Unit Beruniform," katanya.

Ahmad Amirulhadi berkata, dia mewakili 174 lagi penuntut semester lima berterima kasih dengan bimbingan yang diberi barisan pegawai Unit Kokurikulum IPGM Kota Bharu sepanjang merancang dan menjayakan kejohanan tersebut.

"Meskipun tempoh melakukan persediaan hanya enam minggu tetapi semuanya berjalan dengan lancar hasil komitmen semua rakan dan juga kerjasama pensyarah.

"Penganjuran kejohanan ini banyak mengajar kami cara menangani dan berhubung dengan pihak luar untuk mendapatkan tajaan dan kerjasama selain kehendak protokol semasa membuat urusan rasmi," katanya.

Utusan Malaysia Online: 7 Mac 2012

Tiada ulasan: