Isnin, 20 September 2010

Sekolah diarah wujud peti aduan buli

PUTRAJAYA 19 Sept. – Kementerian Pelajaran hari ini mengarahkan semua sekolah mewujudkan peti aduan buli dalam usaha mencegah dan menangani gejala tersebut di sekolah masing-masing.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, arahan tersebut penting bagi memudahkan mangsa mengemukakan aduan dan siasatan manakala tindakan juga dapat dilaksanakan segera.

Beliau berkata, ia juga sejajar dengan matlamat kementerian yang mahu membanteras kegiatan itu di peringkat akar umbi.

“Peti aduan itu perlu diwujudkan berikutan kesukaran pihak sekolah mendapatkan maklumat atau laporan daripada murid khususnya berkaitan perbuatan buli.

“Ada ketikanya, murid yang terlibat berasa takut untuk mengadu secara terus kepada guru mereka,” katanya di sini, hari ini.

Bagaimanapun, Alimuddin mengingatkan pihak pengurusan sekolah agar bersikap telus, adil dan profesional dalam menguruskan setiap aduan buli yang diterima.

“Dalam hal kerahsiaan pengadu, sudah tentu kami telah mengambil kira soal tanggungjawab pihak pengurusan sekolah yang terbabit,” katanya.

Beliau berkata, pihak sekolah perlu memaklumkan kepada semua murid, warga sekolah dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) tentang fungsi peti itu serta memberi keyakinan terhadap keberkesanan dari segi pelaksanaannya.

Katanya, semua urusan siasatan serta tindakan terhadap aduan buli murid yang diterima diuruskan oleh Jawatankuasa Disiplin Sekolah dan Asrama di peringkat sekolah masing-masing.

“Ini kerana kita mahu jawatankuasa itu dapat dirasai kewujudannya oleh warga sekolah dan dengan cara ini, murid-murid akan berasa selamat dan selesa untuk belajar.

“Sehubungan itu, jawatankuasa tersebut perlu mengambil tindakan segera terhadap setiap aduan yang dibuat oleh murid atau pihak berkepentingan lain,” katanya.

Utusan Malaysia Online: 20 September 2010

Tiada ulasan: