KUALA LUMPUR, 23 April (Bernama) -- Rakyat Malaysia tidak seharusnya
berpuas hati dengan pencapaian dalam sistem pendidikan negara, walaupun
kajian terbaru menunjukkan semakin ramai percaya bahawa sistem
pendidikan sekarang adalah setanding dengan yang terdapat di negara
lain.
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sebaliknya
semua pihak, terutama Kementerian Pelajaran, perlu menerima hakikat
bahawa cabaran yang mendepani negara ketika ini menuntut agar keutamaan
dalam sistem pendidikan dinilai dan disusun semula supaya sejajar dengan
matlamat nasional.
"Penemuan yang berasaskan satu kaji selidik pendapat itu tidak sepatutnya menjadikan kita diulit perasaan berpuas hati.
"Dalam usaha kita untuk beralih daripada ekonomi pendapatan pertengahan
yang dipacu inovasi, kita perlu menyelami jauh ke dalam jalinan sistem
pendidikan kita dan bertanya sama ada penambahbaikan segera perlu
dilakukan bagi menghadapi cabaran yang mendesak," katanya dalam ucaptama
pada Sidang Kemuncak Pendidikan Malaysia Ke-16 di sini Isnin.
Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata demikian bagi merujuk
kepada kaji selidik oleh Introspek Asia baru-baru ini yang menunjukkan
bahawa 55 peratus daripada orang dewasa Malaysia percaya sistem
pendidikan nasional adalah setanding dengan yang tedapat di negara lain,
manakala 35 peratus berkata ia "lebih baik daripada yang terdapat di
negara maju."
Muhyiddin berkata di sebalik pencapaian itu, kerajaan terus komited
untuk memastikan sistem pendidikan negara melahirkan modal insan
bertaraf dunia, yang dilengkapi kemahiran serta ilmu yang diperlukan
untuk menghadapi cabaran yang wujud dalam ekonomi global yang semakin
dinamik.
Katanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kerajaan memperkenalkan
pelbagai langkah ke arah menambah baik kualiti sistem pendidikan di
peringkat sekolah rendah, menengah dan tinggi.
Langkah ini termasuk memastikan setiap kanak-kanak mempunyai akses
kepada pendidikan prasekolah yang berkualiti dan hasil daripada
gandingan kerjasama antara kementerian dan sektor swasta, kerajaan
berjaya meningkatkan kadar kemasukan murid prasekolah daripada 67
peratus pada 2010 kepada 77.2 peratus pada tahun lepas.
Muhyiddin berkata kerajaan menyasarkan untuk meningkatkannya kepada 87
peratus menjelang akhir tahun ini berikutan penubuhan Jawatankuasa
Kebangsaan mengenai Pendidikan Prasekolah.
Satu lagi sasaran penting kerajaan ialah memastikan semua kanak-kanak
memperoleh kemahiran asas dalam membaca dan mengira selepas mengikuti
pendidikan di sekolah rendah selama tiga tahun melalui Program Literasi
dan Numerasi.
Timbalan Perdana Menteri berkata melalui program itu, kadar literasi
dan numerasi dalam kalangan pelajar menunjukkan peningkatan ketara dan
kini masing-masing mencapai 97.5 peratus dan 98.6 peratus.
Katanya di bawah Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi
Ekonomi, kerajaan mencapai kejayaan besar dalam usaha merapatkan jurang
pendidikan serta memperbaiki keadaan tidak sama rata yang wujud dalam
sistem itu bagi tujuan meningkatkan pencapaian murid.
Beliau berkata kerajaan memperkenalkan Program Sekolah Berprestasi
Tinggi bagi meningkatkan standard sekolah kerajaan untuk mencapai tanda
aras antarabangsa dan mewujudkan gandingan sektor awam-swasta untuk
melaksanakan inisiatif pendidikan seperti Sekolah Amanah dan Program
Mengajar Untuk Malaysia.
Pelbagai inisiatif lain juga dilaksanakan di bawah Bidang Ekonomi Utama
Negara pendidikan untuk menjadikan Malaysia hab serantau bagi
kecemerlangan pendidikan, katanya.
Muhyiddin berkata berikutan kelulusan yang diberi kepada Projek
Permulaan, sektor pendidikan dijangka menjana Pendapatan Kasar Negara
sebanyak RM60.7 bilion menjelang 2020.
Di samping itu, kata beliau, kerajaan baru-baru ini mengumumkan
penyemakan semula secara menyeluruh terhadap sektor pendidikan negara
untuk memenuhi keperluan segera dalam melaksanakan penambahbaikan besar
terhadap sektor itu.
"Menambah baik kualiti sistem pendidikan kita dan pencapaian pelajar
terus menjadi keutamaan kerajaan. Kejayaan transformsi negara kita, sama
ada kita akan menjadi negara maju menjelang 2020, bergantung pada
kemampuan sistem pendidikan kita membuahkan hasil besar dengan cepat
pada tahun-tahun akan datang," kata Muhyiddin.
Sejajar dengan itu, beliau menyeru semua pihak yang mempunyai
kepentingan supaya bekerjasama dengan lebih rapat antara satu dengan
lain serta mengadakan perbincangan secara terbuka dan berhemah mengenai
perkara yang boleh membawa manfaat terbaik kepada sistem pendidikan
negara.
Persidangan dua hari itu, yang dianjurkan Institut Strategi dan
Kepimpinan Asian dan bertemakan 'Pelaksanaan Transformasi: Peluang Dan
Cabaran Dalam Pendidikan Di Malaysia', akan membincangkan perkara
penting seperti peranan pendidikan dalam dunia global, landskap
pendidikan dan pemilihan sekolah, latihan perguruan dan pembangunan
serta penggunaan teknologi di universiti.
-- BERNAMA
BERNAMA: 23 April 2012
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan