Sabtu, 1 Mei 2010

Gotong-royong Hari Guru perkukuh ukhuwah

2010/05/01

KEMENTERIAN Pelajaran ingin merujuk surat 'Tsai Jin, Padawan Sarawak' dalam ruangan ini 24 April lalu bertajuk 'Aktiviti gotong-royong 15 Mei ganggu sambutan Hari Guru'. Kegiatan gotong-royong adalah aktiviti yang disarankan sebagai pengisian perayaan Hari Guru peringkat daerah dan negeri setiap tahun.

Mesyuarat Jawatankuasa Induk Sambutan Hari Guru Kebangsaan 2010 pada 18 Mac lalu memutuskan supaya gotong-royong dilaksanakan serentak di semua sekolah rendah dan menengah pada jam 8.30 pagi 15 Mei 2010.

Kegiatan ini juga dapat menyemai ikatan kasih sayang, keprihatinan dan sokongan padu masyarakat kita kepada guru. Semua murid, ibu bapa dan kepemimpinan masyarakat boleh membina ikatan ukhwah dan perpaduan melalui kegiatan berkenaan.

Ia mampu menterjemahkan ikatan kekeluargaan, perpaduan dan kemesraan di kalangan masyarakat dan ini benar-benar membantu negara kita melahirkan masyarakat sihat dan selamat.

Aktiviti ini juga adalah pendekatan sambutan menjelang Hari Guru pada 16 Mei 2010. Panduan pelaksanaan program itu adalah dalam pengetahuan pentadbir sekolah kerana ia ada dalam pekeliling pengurusan aktiviti serta program murid dan Panduan Sekolah Selamat yang diterbitkan kementerian.

Dalam hubungan ini pihak kementerian tidak bertujuan membebankan malah sentiasa menghargai sumbangan guru sebagai tunjang pembangunan modal insan negara.

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT, Kementerian Pelajaran

Berita Harian Online: 1 Mei 2010

Tiada ulasan: