Jumaat, 25 Jun 2010

Semua sekolah Selangor bakal laksana e-Disiplin

Oleh Alzahrin Alias

2010/06/25

RAWANG: Perisian elektronik e-Disiplin bakal diperkenalkan di sekolah seluruh Selangor, bermula di daerah Gombak awal tahun depan bagi menangani masalah disiplin pelajar, kata Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom.

Beliau berkata, perisian e-Disiplin dilihat mampu menangani masalah gejala sosial dan disiplin pelajar yang dibangunkan kementerian dan Jabatan Pelajaran Selangor, dan kini diuji di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Garing (SMK Seri Garing), di sini.

Katanya, perisian e-Disiplin adalah cara yang terbaik untuk guru menangani masalah disiplin pelajar dengan hanya perlu memasukkan nama dan jenis kesalahan yang dilakukan.

Perisian e-Disiplin akan memaparkan tindakan yang perlu diambil terhadap pelajar dan langkah mendisiplinkan pelajar secara berperingkat yang dipantau terus oleh kementerian dan jabatan pelajaran untuk memastikan masalah disiplin dapat dikurangkan.

Justeru, pihak sekolah perlu membuka pintu untuk berinteraksi dengan ibu bapa dan komuniti setempat dalam membantu menangani gejala salah laku pelajar.

Jalinan perlu ada antara pihak sekolah dengan komuniti setempat dan badan bukan kerajaan (NGO) termasuk pihak berkuasa agar masalah salah laku pelajar sekolah dapat diatasi, katanya ketika merasmikan Program Sekolahku Komunitiku di SMK Seri Garing, di sini, semalam.

Turut hadir Timbalan Pengarah Pengurusan Sekolah Harian, Amran Maskor; Pengarah Pelajaran Selangor, Sulaiman Wak; Pengetua SMK Seri Garing, Azizul Abdullah dan Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa Guru (PIBG) sekolah itu, Chin Wan Cheong.
Alimuddin berkata, beliau sendiri sudah turun padang selepas membaca laporan mengenai masalah disiplin dan hasil taklimat oleh pengetua serta Yang Dipertua PIBG, didapati ada antara laporan yang tidak benar.

Laporan boleh membuatkan moral guru serta pelajar jatuh dan ada di antara pelajar yang tertekan, katanya.

Berita Harian Online: 25 Jun 2010

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dah nak habis Januari 2011.. masih x sampai lagi perisian ini ke sekolah. Dah letih guna SSDM.