Khamis, 18 September 2008

Gaji minimum RM1,050 bagi guru SRAR, KAFA

IPOH 16 Sept. - Seramai 35,713 guru Sekolah Rendah Agama Rakyat (SRAR) dan Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) di seluruh negara bakal menerima elaun atau gaji minimum sebanyak RM1,050 sebulan jika keadaan ekonomi negara bertambah baik.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata, kadar baru elaun berkenaan perlu dipertimbangkan secara serius oleh kerajaan kerana guru-guru terbabit pada masa ini hanya menerima bayaran sebanyak RM500 sebulan.

Beliau berkata, jumlah elaun tersebut sebenarnya adalah terlalu rendah malah berada di bawah paras kemiskinan walaupun setelah dicampur dengan elaun tambahan daripada kerajaan negeri iaitu sekitar RM50 hingga RM100 sebulan.

''Kertas cadangan bagi penstrukturan skim elaun itu sudah siap tetapi ekonomi sekarang tidak berapa baik dan tidak sesuai untuk kita minta kenaikan sekarang.

''Saya akan kemukakan cadangan menstrukturkan semula skim elaun guru-guru KAFA kepada S17 dan penyelia guru KAFA kepada S27 yang setaraf diploma kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Menteri Kewangan sebaik sahaja ekonomi negara bertambah baik," katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas menyampaikan Bantuan Perkapita dan Elaun Baru daripada Kerajaan Pusat kepada SRAR Integrasi KAFA Perak di sini hari ini.

Semalam, beliau turut mengumumkan pemberian bonus sebulan gaji kepada 1,600 guru SRAR dan KAFA Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan buat julung kalinya sejak 58 tahun lalu.

Ahmad Zahid berkata, kertas cadangan berkaitan kenaikan bayaran elaun guru-guru terbabit sudah pasti akan dikemukakan kepada Perdana Menteri sebaik saja keadaan ekonomi negara mengizinkan.

Kata beliau, langkah itu sangat penting kerana kenaikan jumlah elaun itu memerlukan komitmen kewangan yang banyak oleh kerajaan.

Katanya, buat masa ini, kerajaan membelanjakan hampir RM210 juta setahun bagi membayar elaun sebanyak RM500 sebulan bagi setiap guru terlibat.

''Maka kalau dinaikkan kepada S17, ini bererti sekurang-kurangnya sebanyak RM700 juta diperlukan untuk menambah elaun mereka," jelas beliau.

Katanya, jumlah itu sebenarnya tidak begitu banyak berbanding dengan sumbangan yang akan diberikan oleh guru KAFA dalam mendidik anak-anak.

''Bagi saya banyak lagi wang yang telah dibelanjakan untuk pembangunan fizikal tetapi pembangunan kerohanian mesti turut diberi keutamaan dengan memberi penghargaan kepada guru-guru KAFA," katanya.

''Garis kemiskinan negara pada masa ini ialah RM720 sebulan sedangkan mereka hanya peroleh RM500 sebulan maka saya akan rayu kepada kerajaan Pusat supaya menambahkan elaun guru KAFA ini agar mereka berada di luar garis kemiskinan," katanya.

Utusan Malaysia Online: 17 September 2008

Tiada ulasan: