Selasa, 6 Januari 2009

Pengetua diminta beri kerjasama

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran meminta semua guru besar dan pengetua di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Sabah bersiap sedia serta memberi kerjasama kepada pasukan keselamatan jika sekolah mereka diperlukan sebagai pusat pemindahan banjir.

Pada masa sama, kementerian mengarahkan Pegawai Pelajaran Daerah empat negeri berkenaan memeriksa segera sekolah yang dilanda banjir sebelum memulakan sesi persekolahan.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mat Dom, berkata pegawai berkenaan perlu memastikan kemudahan pembelajaran seperti kerusi, meja dan perabot di sesebuah bilik darjah tidak mengalami sebarang kerosakan.

"Jika ada kerosakan, mereka perlu melaporkan segera kepada Jabatan Pelajaran Negeri supaya tindakan segera dapat diambil. Selain itu, mereka perlu memastikan jalan utama ke sekolah tidak terjejas teruk," katanya semalam.

Alimuddin berkata, Pegawai Pelajaran Daerah juga adalah pengerusi Jawatankuasa Banjir yang ditubuhkan kementerian pada November tahun lalu.

"Sementara itu, saya berharap guru besar dan pengetua memberi kerjasama kepada pasukan keselamatan jika sekolah mereka dijadikan pusat pemindahan banjir.

"Saya difahamkan banjir di empat negeri berkenaan tidak serius, tetapi kita perlu mengambil langkah awal," katanya.

Berita harian Online: 5 Januari 2009

Tiada ulasan: