Selasa, 27 Januari 2009

Pengetua SBP diberi kuasa ambil pelajar

Oleh Syuhada Choo Abdullah
choo@bharian.com.my

Projek perintis pilih lulusan UPSR ke asrama

KUALA LUMPUR: Mulai tahun ini, semua pengetua 48 sekolah berasrama penuh (SBP) di seluruh negara diberi kuasa autonomi untuk memproses sendiri pengambilan 20 peratus pelajar lulusan cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) ke Tingkatan Satu.

Pengarah Bahagian Pengurusan SBP dan Sekolah Kluster Kementerian Pelajaran, Ashah Samah, berkata pemberian kuasa autonomi melalui projek perintis itu hanya untuk 20 peratus calon, iaitu 1,160 pelajar daripada keseluruhan pengambilan 5,838 calon, manakala baki 80 peratus masih diproses kementerian.

"Pengambilan 80 peratus pelajar oleh Bahagian Pengurusan SBP dan Sekolah Kluster sudah pun mendaftar diri pada 12 Januari lalu, manakala 20 peratus yang dipilih pengetua akan menyertai mereka pada 23 Februari ini.

"Projek perintis ini membabitkan semua 48 SBP yang menawarkan kemasukan ke Tingkatan Satu. Bagi 20 peratus pelajar itu, permohonan calon dikemukakan secara terus kepada sekolah tanpa melalui kementerian.

"Pengetua SBP sudah mula menjalankan temuduga untuk pengambilan pada 19 Januari lalu. Pelajar yang diproses melalui kuasa autonomi ini boleh menyemak keputusan permohonan melalui laman web Kementerian Pelajaran beralamat www.moe.gov.my pada minggu ketiga bulan depan.

"Walaupun pemilihan 20 peratus pelajar itu ditentukan SBP sendiri, keputusannya tetap melalui proses pengesahan kementerian yang akan mengeluarkan surat tawaran," katanya kepada Berita Harian, semalam.

Kementerian Pelajaran menerima 92,850 permohonan untuk melanjutkan pelajaran ke Tingkatan Satu di SBP tahun ini.

Ashah berkata, pengetua SBP akan membuat pemilihan pelajar berdasarkan sekurang-kurang tiga bidang kecemerlangan, mencakupi pencapaian akademik, kokurikulum akademik dan sukan/permainan.

Beliau berkata, pelaksanaan kajian perintis pemberian kuasa autonomi kepada pengetua SBP selaras matlamat Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, untuk memberi kuasa, ruang dan autonomi kepada sekolah kluster atau sekolah kelompok cemerlang bagi melonjakkan kecemerlangan sehingga ke peringkat antarabangsa.

Setakat ini, 11 SBP yang menawarkan kemasukan ke Tingkatan Satu sudah terpilih sebagai sekolah kluster.

Berita Harian Online: 26 Disember 2009

Tiada ulasan: