Isnin, 23 Ogos 2010

Penghinaan Namewee lebih dahsyat tapi tiada tindakan diambil

SATU laporan polis telah dibuat terhadap Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai, Johor iaitu yang dikatakan memarahi pelajar-pelajarnya dengan perkataan berbaur perkauman. Ahli Parlimen Ipoh Timur dari DAP, Lim Kit Siang awal-awal lagi mendesak pihak Kementerian Pelajaran supaya mengambil tindakan keras terhadap pengetua sekolah ini yang disifatkannya amat rasis.

Terbaru, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara dari DAP, Tony Pua mendakwa Timbalan Perdana Menteri, merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak menghayati konsep 1Malaysia apabila gagal bertindak terhadap pengetua itu.

Sebagai seorang guru, apa yang diluahkan oleh pengetua itu adalah satu teguran dan nasihat kepada pelajar-pelajarnya yang pasti seringkali ingkar arahan dan peraturan-peraturan di sekolah. Namun ahli politik pembangkang sering mensensasikan sesuatu isu terutama apabila ia melibatkan kaum bukan Melayu.

Ahli politik pembangkang seperti Lim Kit Siang akan segera mendesak kerajaan kerana insiden tersebut kononnya telah menghina dan menghiris hati kaum bukan Melayu.

Mengapa Lim Kit Siang mensensasikan isu ini sedangkan ia boleh diselesaikan secara dalaman oleh pihak Jabatan Pelajaran Johor.

Inilah petunjuk betapa kiasunya Lim Kit Siang dan DAP. Apabila orang Melayu menyentuh kaum dan keturunan bukan Melayu, itu adalah perkauman. Sebaliknya apabila ahli politik pembangkang bukan Melayu mempertikaikan hak istimewa orang Melayu dan agama Islam itu dinamakan pandangan hak asasi dan kesamaan!

Politikus pembangkang sengaja memperlihatkan seolah-olah pemikiran mereka dangkal iaitu tidak pernah terlintas memikirkan hati dan perasaan orang Melayu terhadap segala tindakan mereka mempersoalkan hak orang Melayu termasuk menyentuh agama Islam.

Siapa yang tahan apabila setiap kali bangun dari tidur, lantang kedengaran bangsa dan agamanya asyik dikecam dan dihina! Inilah bukti bahawa politik mainan pembangkang terutama DAP telah membunuh rasa kasih sesama rakyat Malaysia. Sebaliknya hanya membarakan lagi perasaan marah dan geram antara sesama rakyat berbilang kaum.

Namun sebelum tindakan diambil ke atas pengetua itu, kita perlu rujuk kembali kes seorang pelajar Cina, Namewee yang telah melakukan penghinaan yang menyeluruh melibatkan agama, bangsa Melayu, organisasi kerajaan dan negara menerusi klip video nyanyian lagu kebangsaan Negaraku yang di beri 'nafas baru' iaitu Negarakuku!

Pun begitu tiada sebarang tindakan yang diambil ke atas Namewee sedangkan penghinaan yang dilakukan oleh Namewee 900 peratus lebih dahsyat dari apa yang dilakukan oleh pengetua terbabit.

Mungkin sebab Namewee adalah berbangsa Cina justeru perbuatan biadap itu dianggap tidak apa-apa, sekadar luahan kemarahan seorang anak muda iaitu ayat yang sering diguna pakai oleh pemimpin-pemimpin pembangkang apabila mempertikaikan hak-hak istimewa bumiputera dan agama Islam!

Sebaliknya nasib pengetua itu agak malang kerana beliau berbangsa Melayu dan beragama Islam, justeru semua pemimpin politik Cina terus mendesak agar beliau dikenakan hukuman.

Justeru elok rasanya jika syor Ahli Parlimen Bebas, Zulkifli Noordin agar parti politik jahat seperti DAP dipertimbangkan oleh kerajaan untuk diharamkan kerana membahayakan rakyat dan negara ini.

NORHISYAM BIN MOHAMAD

Kuala Kedah


Utusan Malaysia Online: 23 Ogos 2010

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Merujuk tulisan En. Norhisyam Bin mohamad.Saya berpendapat ruangan blog perkhidmatan pelajaran ini tidak sesuai untuk memperkatakan soal-soal fahaman politik sama ada dari parti kerajaan atau parti pembangkang. Jadi saya menyangkal tulisan encik Norhisyam kerana ia lebih kepada tujuan menghuru-harakan keadaan dan bukan memberikan idea yang boleh menjernihkan suasana dalam warga sekolah.

Sepatutnya sebagai warga guru kita memberikan pendapat bagaimana dan kenapa sesuatu perkataan yang sepatutnya tidak boleh diucapkan di sekolah boleh terjadi dikalayak ramai. Tetapi encik Norhisyam lebih menjurus kepada cakap-cakap orang politik dan bukan orang-orang pendidikan.

Sepatutnya juga apabila memberikan idea, berilah idea yang tidak menjurus kepada melaga-lagakan kaum, agama atau terlebih-lebih menonjolkan kaum ini atau kaum itu. Kita dalam pendidikan sebenarnya tiada istilah engkau Cina, engkau Melayu, engkau India, engkau orang Sabah atau engkau orang Sarawak. Apa yang ditekankan dalam pendidikan ialah mengajar murid dadlam kelas-kelas secara menyeluruh tanpa mengiran siapa engkau...Sedangkan orang asing pun berhak mendapatkan pendidikan apa lagi orang Malaysia dan sekarang ini slogan kerajaan ialah 1MAlALAYSIA. Apabila kerajaan mengwar-warkan GAGASAN 1MALAYSIA apakah perlu kita hendak membeza-bezakan kaum-kaum dalam Malaysia dari segi hak mendapatkan ilmu dalam pendidikan?Tentu sekali jawapannya tidak kerana sebagai guru tugas kita ialah bukan menjaga satu kaum sahaja tetapi semua kaum tanpa mengira agama,status dan fahaman politik diberikan pengajaran yang adil,saksama dan lain-lain lagi.

sebab itu marilah kawan-kawan semua dalam ruang blog perkhidmatanpelajaran ini luahkanlah pendapat yang ada nilai-nilai yang menyeluruh..

Tanpa Nama berkata...

En. Norhisyam tak payalah kita nak mengadili orang lain. Kita pandanglah diri kita ni adakah sudah memenuhi kehendak dalam RUKUN NEGARA. Kalau tidak marilah kita sama-sama buat.

Nak menghukum orang ni bukan tugas kita ada pemerintah dan jauh dari itu KITA BERSERAHLAH KEPADA TUHAN YANG MAHAKUASA.Dia yang lebih tau siapa salah siapa benar.....ok

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 2010 Ogos 24 22:20

"Nak menghukum orang ni bukan tugas kita ada pemerintah dan jauh dari itu KITA BERSERAHLAH KEPADA TUHAN YANG MAHAKUASA.Dia yang lebih tau siapa salah siapa benar.....ok"

OKlah, nanti kalau ada penjenayah sembelih anak bini kau, "KITA BERSERAHLAH KEPADA TUHAN YANG MAHAKUASA.Dia yang lebih tau siapa salah siapa benar.....ok"

Habih ada undang-undang buat apa? Pakailah otak sikit sebelum nak berkata-kata . . .