Jumaat, 26 Februari 2010

68 SMT ditukar jadi SMV tahun depan

PENSIANGAN 25 Feb. - Mulai tahun depan sebanyak 68 daripada 87 buah Sekolah Menengah Teknik (SMT) di seluruh negara akan distruktur semula menjadi Sekolah Menengah Vokasional (SMV).

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi (gambar) berkata, keputusan mengenai perkara itu sedang dibincang di peringkat akhir dan akan diumum dalam masa terdekat.

"Setakat ini (kita) sudah bersetuju (melalui) di peringkat pasca Kabinet. Keputusan akan diumumkan dalam tahun ini dan langkah itu akan dimulakan di seluruh negara pada tahun depan.

"Keputusan ini dibuat bagi memenuhi pasaran kerja masa kini yang lebih mengutamakan sijil kemahiran. Jadi langkah kita memperkasa bidang vokasional adalah tepat," katanya.

Mohd. Puad berkata demikian kepada pemberita ketika melawat Sekolah Kebangsaan Saliliran, kira-kira dua jam perjalanan menaiki bot dan tujuh jam berjalan kaki dari sini, semalam.

Sekolah itu adalah sekolah terakhir dalam siri lawatannya ke enam buah sekolah pendalaman di daerah ini selama tiga hari berturut-turut.

Beliau berkata, bagi memantapkan lagi langkah itu, pihaknya akan melawat Finland tidak lama lagi berikutan kemajuan negara tersebut dalam bidang vokasional di peringkat sekolah.

Mengenai langkah kementerian yang mula menyerap lebihan guru bahasa Inggeris di sekolah bandar ke kawasan luar bandar, beliau meminta warga pendidik menerima keputusan itu dengan hati terbuka.

Mohd. Puad berkata, pihaknya memang ada menerima rungutan atau rasa tidak puas hati sebilangan guru dengan keputusan tersebut tetapi berharap mereka tidak mempersoalkannya.

Jelasnya, langkah tersebut adalah terbaik dan untuk jangka masa panjang bagi mengatasi masalah kekurangan guru bahasa Inggeris yang begitu kritikal sebelum ini di sekolah luar bandar.

Mengenai lawatannya, Mohd. Puad berkata, kementerian akan menyelesaikan masalah sekolah-sekolah pedalaman di daerah ini seperti ketiadaan kemudahan asrama dan rumah guru.

Tambahnya, begitu juga dengan masalah lain seperti kekurangan bilik darjah, ketiadaan kemudahan asas seperti air dan elektrik termasuk ketiadaan sekolah menengah di satu-satu kawasan.

Utusan Malaysia Online: 26 Februari 2010

Tiada ulasan: