Isnin, 15 Februari 2010

Guna khidmat guru Asia Barat ajar Bahasa Arab

15/02/2010 2:48pm

KUALA TERENGGANU 15 Feb. - Kerajaan Terengganu akan mengambil 16 orang lagi guru bahasa Arab dari negara Asia Barat dalam usaha meningkatkan mutu pembelajaran bahasa tersebut di kalangan pelajar sekolah agama bantuan kerajaan (SABK) di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, program perintis pengambilan guru bahasa Arab itu telah pun bermula pada tahun lepas dan kini menunjukkan hasil yang memuaskan.

Katanya, dalam projek perintis tahun lepas, seramai 13 guru bahasa Arab dari Sudan dan Syria telah diambil dan hasilnya ia banyak membantu pelajar dalam meningkatkan penguasaan bahasa Arab.

Sehubungan itu, katanya, tahun ini, ditambah lagi 16 orang guru bahasa Arab dari Mesir serta Sudan dan mereka akan ditempatkan di SABK di seluruh Terengganu tidak lama lagi.

“Sebelum ini kebolehan pelajar Terengganu di sekolah-sekolah agama dalam subjek bahasa Arab agak lemah.

“Dengan pengambilan guru-guru bahasa Arab berkenaan ia akan memberi satu kelainan dalam suasana pembelajaran yang mana komunikasi secara langsung dengan guru dalam bahasa Arab akan memberi lebih keyakinan kepada pelajar untuk menguasai bahasa itu,’’ katanya. - Bernama

Utusan Malaysia Online: 15 Februari 2010

Tiada ulasan: