Selasa, 23 Februari 2010

Rumah guru, kuarters dibaik pulih

MARAN 22 Feb. - Kerajaan akan membaik pulih rumah guru atau kuarters institusi pendidikan di seluruh negara yang mengalami kerosakan kerana tidak diselenggarakan dengan sempurna.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Mohd.Yassin berkata, beliau menyedari masalah tersebut dan akan mengambil tindakan membaik pilih kerosakan tersebut supaya guru yang tinggal di kuarters berkenaan dapat tinggal dengan selesa.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran mengakui hampir separuh rumah guru terutamanya kediaman bertingkat kini kosong kerana mengalami kerosakan.

Ia kata beliau berlaku kerana tidak ada pihak yang menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan dan membaik pulih kerosakan berkenaan.

"Selain kerosakan, kuarters guru dibiarkan kosong di seluruh negara apabila ramai juga guru-guru yang lebih suka menyewa rumah lain atau sudah membeli rumah sendiri," kata Muhyiddin.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia selepas menutup majlis Konvensyen UMNO Pahang di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Khazanah Alam, Bandar Jengka dekat sini semalam.

Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Sekolah Kebangsaan Paya Luas, Kuala Krau, Shaarin Yaman berkata, ramai guru yang tidak mempunyai rumah berminat untuk menduduki kuarters guru.

Bagaimanapun kata beliau, oleh kerana sering mengalami kerosakan mereka (guru-guru) terpaksa menyewa rumah lain apabila tidak ada pihak yang menjalankan kerja-kerja penyelengaraan dan membaiki kerosakan.

"Apabila berlaku kerosakan guru-guru berkenaan tidak tahu kepada siapa mereka hendak mengadu kerana pihak Jabatan Pelajaran Negeri dan Daerah tidak mempunyai peruntukan untuk membaiki kerosakan tersebut.

"Akhirnya mereka terpaksa keluar dan menyewa rumah lain dan jika kerajaan tidak mengambil tindakan segera menangani masalah itu ia akan menyebabkan kuarters guru menjadi projek gajah putih," katanya.

Menurut beliau, hasrat kerajaan membina kuarters guru adalah baik bagi membantu dan mengatasi masalah guru-guru yang tidak mempunyai rumah terutamanya yang mengajar di kawasan luar bandar dan pedalaman.

Beliau juga turut melahirkan rasa bimbang kuarters yang kosong akhirnya akan menjadi sarang penagihan dadah dan maksiat.

"Kerajaan telah membelanjakan ratusan juta ringgit membina kediaman guru yang selesa tetapi matlamatnya tidak tercapai apabila rumah tersebut akhirnya terbiar kosong dan membazir wang rakyat," kata Shaarin.

Utusan Malaysia Online: 23 Februari 2010

Tiada ulasan: