Jumaat, 26 Februari 2010

Komitmen guru Semenanjung didik pelajar luar bandar dipuji

“SAYA berpuas hati dengan komitmen guru dari Semenanjung dan Sabah bagi menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah ini,” kata Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Nanga Penyarai, Jau Ajeng Uvang.

Beliau berkata, pihaknya tidak menghadapi masalah kerana guru terbabit memberi kerjasama jitu dan menjalankan tanggungjawab hakiki mereka dengan baik.

Sambil mengucapkan tahniah kepada guru luar yang sanggup menyahut cabaran ke pedalaman bagi mendidik anak bangsa, beliau berkata, pihak sekolah juga sentiasa sedia membantu mereka jika menghadapi masalah.

“Keadaan di sini sekarang tidak macam dulu. Contohnya kini mereka boleh menghubungi keluarga dengan mudah kerana ada liputan telefon,” katanya sambil menjelaskan tujuh guru dari Semenanjung termasuk enam wanita dan seorang dari Sabah mengajar di sekolah itu.

Sementara itu, Guru Besar SK Keseng, Anthony Upon, berkata pihaknya juga tidak menghadapi sebarang masalah dengan lapan guru Semenanjung termasuk enam perempuan dan seorang dari Sabah yang mengajar di sekolahnya.

Walaupun sesetengahnya mengalami kejutan budaya pada peringkat awal, katanya, selepas seminggu dua mereka bukan saja dapat menguasai cara hidup dan persekitaran setempat, malah menjalankan tugas dengan baik.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kerana guru terbabit banyak membantu menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah itu, sama ada dalam bidang kurikulum atau kokurikulum.

“Sebagai contoh, untuk mengajar tiga orang murid muslim di sekolah ini yang akan menduduki menduduki Penilaian Asas Fardu Ain tahun ini, kami tiada guru agama kerana tidak mencukupi kuota, iaitu sekurang-kurangnya lima murid Islam untuk mendapat seorang guru agama.

“Bagi memenuhi keperluan itu dan menjalankan tanggungjawab mengajar murid terbabit, beberapa guru perempuan dari Semenanjung dengan sukarela mengajar di rumah mereka di luar waktu sekolah, lazimnya sebelah petang.

“Dari segi kesediaan menyahut cabaran, sikap mereka terbuka, malah ada yang ingin mencuba sesuatu perkara baru, contohnya menaiki kereta melalui jalan balak dari sekolah ini ke pekan kecil Sangan Iban dan seterusnya ke Tatau,” katanya.

Dalam apa keadaan, katanya, pihak sekolah dan masyarakat setempat sedia membantu jika mereka menghadapi masalah, malah bagi guru baru ditempatkan ke sekolah itu, beliau sendiri yang menjemputnya di Pejabat Pelajaran Daerah Tatau.

Berita Harian Online: 26 Februari 2010

Tiada ulasan: