Rabu, 29 Jun 2011

Bantah tindakan PPD Kinta Utara


BLOK asrama Sekolah Menengah Kebangsaan Anderson yang menjadi pertikaian antara persatuan murid tua sekolah berkenaan dengan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Utara di Ipoh.


IPOH 28 Jun - Persatuan Murid-Murid Tua Lelaki Sekolah Menengah Kebangsaan Anderson (Asoba) hari ini menuntut Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Utara memulangkan semula satu blok asrama sekolah tersebut yang dipinjam lebih 15 tahun lalu.

Timbalan Presidennya, Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, ia berikutan PPD Kinta Utara telah mengarahkan supaya blok berkenaan dikosongkan mulai Ogos tahun ini melalui satu surat yang diterima pada minggu lalu.

"Satu mesyuarat tergempar telah diadakan semalam dengan sokongan Persatuan Murid-Murid Tua SMK Anderson (OAC) dan kami telah mencapai kata sepakat bahawa PPD Kinta Utara perlu membatalkan keputusan mengambil alih blok berkenaan.

"Jabatan Pelajaran Negeri juga perlu berpegang pada janji yang dibuat dalam satu mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) pada 1993 bahawa mereka hanya menumpang di bangunan tersebut secara sementara sahaja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Antara bekas-bekas pelajar SMK Anderson yang menyertai Asoba ialah Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid; bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr. Wan Mohd. Zahid Mohd. Noordin dan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Datuk Seri Azmi Khalid.

Terdahulu, OAC yang diketuai Presidennya, Datuk Dr. Anwar Hassan menyerahkan memorandum bantahan pengambilalihan asrama tersebut kepada Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri, Mohd. Idris Ramli di Jabatan Pelajaran Perak di sini hari ini.

Dalam pada itu, beliau berkata, pendirian tersebut dibuat antara lain berikutan kesemua blok asrama tersebut amat diperlukan untuk menampung pelajar program sukan dan Rancangan Khas yang menuntut di sekolah tersebut.

Menurut beliau, bilangan pelajar di bawah program berkenaan kian meningkat iaitu melibatkan 194 orang pada tahun ini berbanding 176 orang pada tahun lalu.

"Seramai 87 pelajar Rancangan Khas kini menduduki blok asrama yang akan diambil alih. Mereka tidak boleh dipindahkan ke blok lain kerana kekurangan tempat khususnya dalam menampung keperluan bilik belajar," katanya.

Sementara itu, beliau turut berkata, pihaknya akan mengadakan pertemuan bersama Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri, Datuk Mohd. Rauhi Mohd. Isa bagi menyelesaikan masalah tersebut dalam masa terdekat.

Utusan Malaysia Online: 29 Jun 2011

Tiada ulasan: