Selasa, 3 Februari 2009

Bekas guru besar mahu seberang Selat Inggeris

Oleh Haika Khazi
mfaizul@bharian.com.my


AZIZAN berenang sekeliling Tasik Putrajaya sejauh 22 kilometer sebagai persediaan untuk menyeberangi Selat Inggeris Julai depan.

Ingin cipta rekod warga Malaysia paling tua harum negara

PUTRAJAYA: Kejayaan berenang mengelilingi Tasik Putrajaya dan berbasikal di sekitar Putrajaya membabitkan jarak keseluruhan sejauh 44 kilometer selama kira-kira tujuh jam, menguatkan azam perenang veteran untuk mencipta rekod sebagai rakyat Malaysia paling tua berenang menyeberangi Selat Inggeris, Julai depan.

Azizan Ali, 62, memulakan renangan 22 kilometer selepas wisel permulaan dibunyikan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Hamzah Zainudin selaku Presiden Persatuan Bekas Pelajar Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh (Staroba) di Jeti Cruise Tasik Putrajaya, di sini, kira-kira jam 9.20 pagi semalam.

Beliau kemudian a mengambil masa lebih satu jam berbasikal mengelilingi Putrajaya sejauh 22 kilometer.

Azizan yang juga bekas guru besar Sekolah Kebangsaan Kubang Gajah dan ahli Staroba berkata, aktiviti itu adalah sebahagian program latihan sebelum melaksanakan misinya berenang menyeberangi Selat Inggeris bermula dari Pelabuhan Dover, England ke Pelabuhan Calais di Perancis sejauh 40 kilometer.

"Matlamat utama saya ialah mengelilingi Selat Inggeris dan untuk menunjukkan kepada orang Barat bahawa orang Melayu Islam Malaysia setanding dengan mereka.

"Justeru itu, saya mahu lakukan lebih baik daripada mereka (orang Barat) demi agama, bangsa dan negara. Mereka berenang saja, namun saya mahu buktikan bahawa warga emas seperti saya mampu melakukan lebih baik dengan memasukkan acara berkayak dan berbasikal," katanya ketika ditemui di sini, semalam.

AZIZAN menyapukan losyen sebelum memulakan renangan.

Mengulas lanjut, Azizan berkata, beliau menghadapi banyak kesukaran ketika berenang di Tasik Putrajaya berikutan arusnya yang deras dan sedikit berombak.

Namun, beliau berjaya mengharungi cabaran itu sekali gus warga emas sepertinya masih mampu mengharumkan nama negara pada masa depan.

Berita Harian Online: 2 Februari 2009

Tiada ulasan: