Selasa, 3 Februari 2009

PPSMI: Gunakan saluran sah

KUALA LUMPUR 1 Feb. - Gerakan Mansuh Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (GMP) dinasihatkan menggunakan saluran yang sah untuk menyuarakan pandangan mereka dan bukannya dengan mengadakan perhimpunan bantahan.

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, melalui saluran yang diwujudkan kerajaan, keputusan terbaik mengenai dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dapat dicapai secara bersama.

"Ini berhubung kait dengan masa depan anak-anak kita, tak kan nak diputuskan dengan protes dan demonstrasi di tepi jalan.

"Malulah kita kepada orang ramai dan negara luar yang juga sedang merintis perkara (penggunaan bahasa Inggeris) yang sama," katanya sewaktu dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas rancangan GMP yang dianggotai pejuang bahasa untuk mengadakan perhimpunan di hadapan Istana Negara pada 7 Mac ini dan menyerahkan memorandum memansuhkan PPSMI.

Pengerusi GMP, Datuk Dr. Hassan Ahmad berkata, seramai 100,000 orang dijangka menyertai perhimpunan tersebut.

Katanya, dengan cara itu, GMP percaya suara rakyat yang membantah PPSMI dapat disampaikan ke peringkat atasan.

Dalam perkembangan berkaitan, Hishammuddin turut membidas GMP yang dilihat tidak sabar mendesak kerajaan membuat keputusan segera mengenai dasar berkenaan.

Beliau memberitahu, kerajaan telah sedia maklum dengan pendirian mereka dan sedang menelitinya secara serius.

"Mereka (GMP) juga telah diberi peluang untuk terlibat dalam siri rundingan meja bulat anjuran kementerian.

"Saya tidak tahu mengapa mereka tidak sabar, kalau kita buat keputusan sekarang sekalipun, ia tidak boleh dilaksanakan sehingga awal tahun depan," tegasnya.

Utusan Malaysia Online: 2 Februari 2009

Tiada ulasan: