Rabu, 23 Disember 2009

Anak aktif kokurikulum, pemarkahan amat mengecewakan

SAYA adalah bapa kepada salah seorang pelajar sebuah sekolah menengah di daerah Manjung. Anak saya baru saja selesai menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Setelah agak lama memberi tumpuan kepada persediaan peperiksaan, baru kini anak saya teringat tentang pemarkahan kokurikulum, lalu dia merujuk pihak sekolah berkaitan hal tersebut. Tahniah kepada guru-guru yang terlibat menyiapkan markah tersebut. Markah kokurikulum anak saya juga siap tersedia. Terima kasih cikgu.

Anak saya pulang dengan wajah mencuka. Apa yang tidak kena? Setelah ditanya, baru saya faham, dia terkilan kerana markah yang tercatat tidak setimpal dengan penglibatannya sepanjang persekolahan dari tingkatan satu hingga tingkatan lima.

Saya memang pasti, anak saya seorang yang aktif kerana setiap kali dia terlibat dengan aktiviti sekolah di peringkat daerah, negeri mahu pun peringkat kebangsaan, sayalah orangnya yang menandatangani surat kebenaran ibu-bapa untuk melepaskan beliau menyertai aktiviti-aktiviti berkenaan. Dialah pengawas, dialah atlet, dialah ketua unit beruniform, dialah pemidato, dialah wakil negeri ke pertandingan peringkat kebangsaan. Malah, bukti sijil-sijil penyertaan dan sijil-sijil penghargaan yang beliau terima di pelbagai peringkat juga bukanlah sijil yang palsu, termasuklah sijil penghargaan Gemilang Kokurikulum oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD).

Saya tidak faham bagaimana pemarkahan dibuat sehinggakan anak saya yang sepatutnya layak mendapat markah bagi penglibatannya, tetapi seolah-olah dinafikan haknya. Saya difahamkan, jawatan Ketua Pengawas layak diberikan 10 markah bonus, dan begitu juga dengan jawatan pengawas biasa juga ada peruntukannya masing-masing.

Seperti anak saya, saya juga keliru apabila melihat beliau mendapat '0' untuk markah bonusnya. Lebih pening kepala saya apabila melihat rakan-rakannya yang langsung tidak menjawat apa-apa jawatan dianugerahkan '10' markah bonus. Berapa ramaikah Ketua Pengawas yang layak terima 10 markah bonus bagi sesebuah sekolah? Tentu seorang sahaja. Berapa ramaikah pula pengawas biasa yang tidak memperolehi apa-apa bonus daripada khidmatnya?

Penat saya memujuk supaya anak saya merujuk guru-guru yang terlibat dalam hal ini. Rupa-rupanya dalam diam-diam, anak saya telah pun merujuk hal tersebut akan tetapi dia kecewa kerana jawapan yang diterima tidak ubah seperti lagu Bangau Oh Bangau. Tanyalah cikgu itu, tanyalah cikgu ini.

Saya tidak fikir saya perlu mencampuri urusan sekolah, tetapi saya tidak sampai hati membiarkannya begitu saja. Bukan anak saya seorang yang mengalami nasib sedemikian, malah ramai lagi. Saya amat yakin, pihak atasan tentunya telah menetapkan garis panduan untuk setiap perlaksanaan. Jika ia dipatuhi saya tidak fikir hal sebegini boleh berlaku.

Nasihat

Kepada para ibu bapa atau penjaga kepada anak-anak yang akan meninggalkan persekolahan, nasihat saya, berilah sedikit masa untuk meneliti perkara sebegini. Menjadi tanggungjawab kita untuk mempastikan yang terbaik untuk anak kita. Jika perlu, ambillah cuti dan bersemukalah dengan pihak sekolah untuk menyelesaikannya.

Melalui pengalaman saya bergaul dengan pelbagai individu pihak IPTA dan firma, menjadi satu persaingan zaman ini tidak hanya inginkan pelajar yang semata-mata cemerlang dalam akademik, tetapi keutamaan juga diberikan kepada pelajar yang aktif, berkebolehan memimpin, bersahsiah tinggi dan pandai berkomunikasi.

Itulah rasionalnya mengapa 10 peratus markah pencapaian kokurikulum ditetapkan oleh pihak Kementerian Pelajaran perlu disalurkan secara online untuk diselaraskan dalam permohonan ke institusi-institusi pengajian tinggi pelajar-pelajar berkenaan. Bukankah itu penting untuk masa depan anak-anak kita? Hal ini tidak sahaja penting untuk segelintir pelajar pandai sahaja malah untuk semua.

Kepada golongan yang rendah pencapaian akademik contohnya, untuk memohon pekerjaan, sijil berhenti sekolah dan sijil kokurikulum adalah antara dokumen yang diberi perhatian oleh panel temu duga bagi sesuatu pengambilan.

Kepada para guru, renung-renungkanlah. Hari ini, anak orang yang telah kita tentukan nasib dan masa depannya. Manalah tahu, satu ketika nanti, anak kita sendiri yang mengalami nasib yang sama. Lebih malang lagi yang menjejaskan peluang untuk anak kita ialah rakan-rakan guru dalam profesion yang sama. Jika begini, bagaimana mungkin kita mencapai hasrat 1Malaysia 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'? Fikirkanlah.

ANAK BERANAK KELIRU

Manjung, Perak

Utusan Malaysia Online: 23 Disember 2009

2 ulasan:

mizie0o0 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
mizie0o0 berkata...

Saya juga menghadapi masalah yang sama. Harap pihak Tuan dapat kunjung Facebook saya (mizie0o0@gmail.com) dan lihat note saya ataupun link ini http://www.facebook.com/#!/notes/termizi-muhamad/anak-aktif-kokurikulum-pemarkahan-amat-mengecewakan/331150231249