Ahad, 21 Februari 2010

Guru Sains disyaki edar dadah akan digantung kerja

KUALA LUMPUR: Guru Sains Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di Rengit, Batu Pahat yang ditahan polis, Rabu lalu selepas dipercayai mengedar dadah bakal berdepan tindakan digantung kerja, dipindahkan atau dibayar separuh gaji.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata tindakan pentadbiran serta merta yang dikenakan kepada guru terbabit membuktikan Kementerian Pelajaran tidak pernah bertolak ansur kepada mana-mana pihak yang cuba mencemarkan imej profesion perguruan di negara ini.

"Kita masih menunggu laporan penuh daripada Jabatan Pelajaran Johor sebelum dapat melakukan sebarang tindakan susulan ke atas guru berkenaan dan kemungkinan laporan penuh akan diperoleh Isnin ini. Sebaik saja kita peroleh secara terperinci, barulah kita dapat mengambil tindakan.

"Antaranya, dia (guru terbabit) boleh dikenakan tindakan pentadbiran iaitu digantung kerja, ditukarkan serta merta dan di bayar separuh gaji. Semua itu bergantung kepada laporan yang bakal kita peroleh kelak," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Seorang guru sains SJKC di Rengit di Batu Pahat ditahan polis, Rabu lalu selepas dipercayai mengedar dadah secara sambilan kerana mahu menjalani kehidupan mewah dan bergaya.

Guru berusia 31 tahun itu baru saja berjinak-jinak dalam pengedaran dadah kira-kira dua bulan lalu dengan menggunakan kereta Proton Savvy miliknya untuk menghantar sendiri bekalan apabila menerima tempahan dan ditahan kira-kira jam 10 malam dalam satu sekatan jalan raya di sekitar daerah Batu Pahat.

Alimuddin berkata, pihaknya memandang serius kejadian seumpama itu dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas kepada mana-mana pihak yang cuba mencemarkan profesyen perguruan yang selama ini dipandang tinggi di kalangan masyarakat.

"Dadah adalah musuh utama negara dan dia sebagai seorang pendidik tidak sepatutnya bertindak sebegitu," katanya. Kita kesal dengan kejadian ini kerana ia bukan saja mencemarkan imej perguruan tetapi turut menjejaskan kredibiliti dan kepercayaan masyarakat setempat terhadap peranan guru.

"Sepatutnya dia cuba membimbing generasi muda mengenai bahaya penyalahgunaan dadah dan bukannya dia sendiri bertindak membekalkan bahan itu kepada pihak lain. Justeru, kita memandang serius perkara ini dan berharap pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya kepada individu terbabit," katanya.

Berita Harian Online: 21 Februari 2010

Tiada ulasan: