Sabtu, 13 Februari 2010

PLAN-J sasar Johor ke-5 terbaik

JOHOR BAHRU 12 Feb. – Seramai 685,132 warga sekolah di negeri ini dijangka menikmati faedah menerusi program Piawaian Latihan Akademik Negeri Johor (PLAN-J) yang disasarkan untuk meletakkan Johor di tangga kelima terbaik di peringkat kebangsaan tahun depan.

Pengarah Pelajaran Johor, Sufaat Tumin berkata, PLAN-J yang dilaksanakan dalam jangka masa tiga tahun mulai tahun lalu juga merupakan penanda aras untuk melahirkan seberapa banyak Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) di negeri ini.

Menurutnya, PLAN-J merupakan satu standard akademik kepada pengiraan pembelajaran dan latihan.

“Berdasarkan perangkaan, menerusi program itu seramai 630,000 pelajar, 42,000 guru dari 1,132 sekolah dan 12,000 kakitangan sokongan akan melaksana, menterjemah dan menikmati faedah daripada PLAN-J.

“Kesan besar daripada pelaksanaan program itu telah menunjukkan hasil, menerusi pencapaian membanggakan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang telah mencapai Gred Purata Sekolah (GPS) 2.21 dan meletakkan Johor di tangga keempat terbaik pada tahun lalu.

“Maka cabaran yang sedang menanti seluruh warga sekolah pada tahun ini, kita mahu GPS bagi Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berada di tahap yang cukup mantap,” katanya selepas melancarkan PLAN-J di sini.

Sufaat memberitahu, program tersebut yang dirangka oleh pakar-pakar perunding mata pelajaran akan memandu arah pelajar dalam menyiapkan latihan yang diberikan secara berkesan.

“Program ini juga cukup realistik iaitu dua format disediakan masing-masing untuk sekolah rendah dan menengah dengan latihan yang perlu diselesaikan sebaik mungkin.

“Ini bermakna pelajar bukan sekadar faham mengenai konsep pengajaran dan pembelajaran, tetapi latihan menerusi PLAN-J merupakan pelengkap kepada kecemerlangan sekolah termasuk SBT dan harapan untuk menduduki di tangga kelima terbaik di peringkat nasional,” katanya.

Utusan Malaysia dimaklumkan, pada 2008, Johor mencatatkan GPS 10 terbaik di peringkat kebangsaan.

Utusan Malaysia Online: 13 Februari 2010

Tiada ulasan: