Sabtu, 20 Februari 2010

SMK Belara lakar sejarah hantar 1,707 pucuk surat kepada PM



Abdullah Mamat (kanan) bersalaman dengan Pengurus Pos Negeri, Mohd. Aziz Sulong ketika menyerahkan surat kepada PM pada majlis penyerahan Pertandingan Menulis Surat Untuk Perdana Menteri di Kuala Terengganu, kelmarin.


KUALA TERENGGANU 19 Feb. - Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Belara dekat sini melakar sejarah tersendiri apabila 1,707 pelajar sekolah itu menyertai Pertandingan Menulis Surat Untuk Perdana Menteri yang berakhir semalam.

Pengetuanya, Abdullah Mamat berkata, pelajar yang menyertai pertandingan surat itu melibatkan pelajar tingkatan satu hingga tingkatan enam yang bermula 27 Disember tahun lalu.

Menurut beliau, pertandingan menulis surat itu merupakan idea yang amat baik dan ia menjadi salah satu cara mengasah bakat pelajar untuk menulis karangan.

"Apabila diketahui adanya pertandingan menulis surat itu perbincangan dengan guru-guru bahasa diadakan bagi membolehkan pelajar-pelajar turut serta.

"Saya mahu pelajar sekolah ini turut bersaing dan membuktikan kebolehan mereka dengan pelajar-pelajar di sekolah bandar," katanya.

Abdullah berkata demikian ketika ditemui pada majlis penyerahan Pertandingan Menulis Surat Untuk Perdana Menteri kepada Pengurus Pos Negeri Mohd. Aziz Sulong di SMK Belara di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Pelajaran Negeri, Ariffin Embong.

Menurut Abdullah, walaupun SMK Belara merupakan sebuah sekolah pinggir bandar di daerah Kuala Terengganu, tetapi ia tidak seharusnya ketinggalan dalam menyertai pelbagai pertandingan di peringkat kebangsaan.

Beliau juga berharap, daripada penyertaan yang dihantar itu, sekurang-kurangnya seorang pelajar daripada sekolah tersebut diumumkan sebagai pemenang daripada ribuan penyertaan di seluruh negara.

Katanya, sebelum ini sekolah tersebut telah mencapai beberapa kejayaan pertandingan di peringkat kebangsaan seperti Pertandingan Menulis Esei anjuran Utusan Malaysia dan North Sport pada tahun 2008 dengan dua pemenang selain menerima anugerah penyertaan terbanyak.

Sementara pada tahun lalu, pelajar sekolah itu turut menyertai Pertandingan Seni Jawi anjuran Utusan Malaysia dengan Skill Tech Melaka, dengan lima pemenang dan anugerah penyertaan terbanyak.

Abdullah berkata, pihak sekolah akan cuba menyertai pelbagai pertandingan di peringkat negeri dan kebangsaan untuk memberi peluang kepada pelajar membuktikan kebolehan masing-masing selain menaikkan imej sekolah.

Pertandingan Menulis Surat Untuk Perdana Menteri itu adalah anjuran bersama Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Pos Malaysia Berhad dan Suruhanjaya Komunikasi dan Mutlimedia, Radio Televisyen Malaysia (RTM) serta Kementerian Pelajaran.

Utusan Malaysia Online: 20 Februari 2010

Tiada ulasan: