Rabu, 17 Februari 2010

Tiada guru Pendidikan Islam

SABAN hari akhbar dan TV bercerita mengenai Sekolah Kluster Kecemerlangan (SKK) dan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT). Tetapi kami ibu bapa pelajar di SJK(C) Pei Hwa Pedas, Rembau, masih lagi tertanya-tanya kerana setelah masuk bulan ke dua persekolahan anak-anak kami masih lagi ketiadaan guru bagi subjek Pendidikan Islam.

Adakah kerana status SJKC maka masalah ini dipandang sebelah mata oleh pihak berkenaan? Sekolah ini bukan terletak di pedalaman Sabah dan Sarawak tetapi hanya satu jam perjalanan ke Putrajaya melalui lebuh raya.

Adakah kementerian yang bertanggungjawab tidak memandang masalah ini sehingga berlarutan saban tahun setiap kali penggal baru persekolahan bermula? Kami sebagai ibu bapa sangat sedih dan kecewa bila melihat jadual peperiksaan yang akan bermula pada awal bulan Mac tidak lama lagi, sedangkan buku pendidikan Islam masih tidak 'terusik'.

Kementerian mengatakan pencalonan SBT terbuka kepada semua jenis sekolah yang ada di negara ini sedangkan kami sebagai ibu bapa merasakan hak anak-anak kami yang beragama Islam di SJKC Pei Hwa dinafikan. Ketiadaan guru akan melemahkan pencapaian anak-anak kami. Anak-anak kami yang bersekolah di SJKC mempunyai matlamat 7A berbanding 5A di SJK.

Tiada guna kita melahirkan SBT jika masalah ketiadaan guru masih lagi berlaku saban tahun. Jikalau hendak bertanding dan berlumba sekalipun biarlah di atas gelanggang yang sama rata. Kami sebagai ibu bapa kepada pelajar-pelajar Islam di SJKC Pei Hwa Pedas amat berharap masalah ini dapat diatasi secepat mungkin.

NIZAM

Rembau, Negeri Sembilan

Utusan Malaysia Online: 17 Februari 2010

Tiada ulasan: