Selasa, 12 Oktober 2010

Pencen kekal pada usia 58 tahun

2010/10/12

KERAJAAN tidak bercadang untuk melanjutkan usia persaraan penjawat awam dari 58 tahun sehingga 60 tahun buat masa ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Menurutnya, ada beberapa pertimbangan penting yang perlu diambil kira bagi lanjutan usia persaraan.


“Kesan lanjutan umur persaraan ke atas pasaran buruh negara, termasuk peluang kerja generasi lepasan sekolah, kolej dan universiti ketika ini.


“Keperluan sumber manusia sektor tertentu di dalam perkhidmatan awam, yang semestinya berbeza antara jenis perkhidmatan dari semasa ke semasa.


“Kesan lanjutan umur persaraan wajib di atas usaha kerajaan ke arah bilangan yang wajar kalau pun tidak mengecilkan perkhidmatan awam demi mengurangkan kos operasi kerajaan tanpa menjejaskan perkhidmatan untuk rakyat.


“Tahap kesihatan anggota perkhidmatan awam, terutamanya menjelang umur persaraan 58 tahun, khususnya sama ada mereka mampu untuk terus bekerja atau tidak,” katanya, menjawab soalan Datuk Idris Haron (BN-Tangga Batu) yang bertanya mengenai langkah digunakan sebelum memutuskan usia persaraan wajib bagi penjawat awam dalam sesi soal jawab di Parlimen, semalam.


Mohamed Nazri berkata, kali terakhir usia persaraan wajib dinaikkan ialah pada 1 Julai 2008, iaitu daripada 56 kepada 58 tahun.


“Persaraan wajib di peringkat umur 58 tahun hanya bermula pada 1 Julai 2010. Adalah wajar kerajaan mengambil sedikit masa, misalnya enam bulan untuk melihat dan mengkaji kesan peningkatan umur persaraan wajib yang lalu,” katanya.

myMetro: 12 Oktober 2010

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Baguslah..pencen 60 tahun tidak sesuai bagi golongan guru di sekolah kecuali jika berada di pejabat atau di IPG atau di universiti.Pada waktu ini kekuatan fizikal guru terutamanya perempuan semakin kurang..golongan guru muda pun takkan berani menegur kalau berlaku kesilapan...

Tanpa Nama berkata...

Betul tu, 58 tahun pun dah cukup lama. Ada cikgu pangkat pentadbir, tak mau buat kerja dengan alasan dah nak pencen. Sepatutnya, kena la bekerja sampai umur pencen. Kalau tak mau kerja, pencen awal. Ni tidak, menyusahkan cikgu2 penolong yang kena buat kerja pentadbir hampir pencen yang pemalas ni.Gaji nak, kerja malas.