Jumaat, 29 Oktober 2010

Syarat baru SBP jejas kemasukan

2010/10/29

PEPERIKSAAN Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) sudah berlalu dan pihak sekolah sudah mengagih-agihkan borang permohonan ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) kepada murid berpotensi mendapat keputusan cemerlang. Anak saya seorang daripada mereka yang termasuk dalam kategori itu.

Namun, apa yang saya musykilkan, anak saya dimaklumkan dia tidak layak untuk memohon ke SBP kerana ibunya bertaraf penduduk tetap. Saya bertanya kepada Guru Penolong Kanan mengenai perkara itu dan dimaklumkan ia adalah arahan Pejabat Pendidikan Daerah.

Untuk makluman, dua anak saya berjaya memasuki SBP sebelum ini. Sebelum mendaftar kedua-duanya, saya ada menghubungi pihak sekolah dan memaklumkan bahawa ibu mereka bertaraf penduduk tetap dan meminta kepastian adakah penerimaan anak saya tidak bertentangan dengan dasar kerajaan dan kementerian berkenaan.
Saya dimaklumkan anak saya layak kerana bapanya adalah seorang warga negara dan jawapan sama saya peroleh ketika mendaftar mereka di SBP.

Sebagai bekas kakitangan dan pendukung dasar kerajaan yang pernah berkhidmat di luar negara, saya akur jika ia adalah dasar Kementerian Pelajaran.

Kini saya tidak tahu apa lagi perangsang yang perlu saya berikan kepada anak yang lain. Selama ini saya memotivasikan mereka agar belajar supaya boleh masuk SBP.

SJN (U) BERSARA, Pahang

Berita Harian Online: 29 Oktober 2010

Tiada ulasan: