Isnin, 15 Mac 2010

Agenda pendidikan

Oleh Noor Azlina Zainudin
azlina@nstp.com.my
2010/03/15

Sisipan Didik, Minda, SKOR bahan bantu mengajar berkesan

PENGGUNAAN akhbar sebagai bahan bantu mengajar adalah alternatif terbaik kepada bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P) sedia ada kerana mengandungi pelbagai jenis bahan bacaan serta gambar yang boleh dimanipulasikan sebagai bahan pengajaran berkesan.

Guru Cemerlang Bahasa Melayu dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Selayang Baru, Nooraziah Abdullah, berkata akhbar memaparkan pelbagai jenis bahan seperti gambar, berita dan rencana terkini yang boleh disesuaikan dengan topik yang hendak diajar serta sesuai dengan kemampuan pelajar. “Sebagai contoh, guru boleh meminta pelajar yang cemerlang membuat ringkasan karangan atau mengenal pasti maklumat penting daripada artikel atau berita yang disiarkan selain membuat karangan berdasarkan maklumat dalam iklan.

“Sebaliknya bagi pelajar yang lemah, mereka boleh diminta membina ayat daripada gambar atau iklan yang tersiar dalam akhbar sebagai latihan berpandu selain mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan kerana mereka boleh berbincang dalam kumpulan,” katanya ketika ditemui selepas Bengkel Akhbar Dalam Darjah (ADD) Peringkat Selangor anjuran Berita Harian di Balai Berita, minggu lalu.

Bengkel dirasmikan Ketua Sektor Pengurusan Akademik Jabatan Pelajaran Selangor, Hasnul Hadi Abdullah Sani. Hadir sama Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Berhad, Datuk Mior Kamarul Shahid dan Pengarang Pendidikan Berita Harian, Zainor Said.

Seramai 66 guru dari kira-kira 30 sekolah sekitar daerah Petaling, Gombak dan Hulu Langat menyertai bengkel bertujuan mendedahkan mereka cara memanfaatkan bahan siaran akhbar Berita Harian, khususnya sisipan Didik, Minda dan SKOR sebagai bahan bantu mengajar.
Justeru, katanya, penggunaan akhbar dalam kelas sangat bagus sebab ia meliputi pelbagai aspek termasuk aktiviti hands on yang tidak membosankan seperti gunting dan tampal, interaksi sesama rakan sekumpulan, mempelajari cara membina struktur ayat yang betul selain menambah pengetahuan am.

Terdahulu, Mior Kamarul dalam ucapannya, berkata Berita Harian memang meletakkan agenda pendidikan sebagai antara fokus utama untuk memberi ilmu dan maklumat kepada semua golongan termasuk guru dan pelajar.

Tambahan pula, katanya, penggunaan akhbar sebagai salah satu medium pembelajaran berasaskan konsep ADD yang diperkenalkan Berita Harian sejak 1985 ternyata sangat relevan kerana pengisian akhbar sentiasa seiring dengan perkembangan semasa selain ditapis supaya hanya berita bermanfaat disiarkan untuk santapan pembaca.

“Walaupun pelajar mempunyai saluran lain termasuk menerusi internet untuk memperoleh ilmu dan pengetahuan am terkini, kandungan akhbar masih dianggap terbaik kerana telah melalui proses tapisan supaya hanya berita terbaik disajikan setiap hari.

“Berita dan isu semasa yang dipaparkan boleh dijadikan bahan bantu mengajar dalam kelas untuk mengelakkan pelajar berasa bosan selain menarik minat mereka untuk membaca pelbagai bahan bacaan, bermula dengan membaca surat khabar setiap hari,” katanya.

Berita Harian Online: 15 Mac 2010

Tiada ulasan: