Selasa, 16 Mac 2010

Kecewa tak dapat duduki Mtest

SAYA antara ribuan pemohon Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) ambilan Jun 2010 dan mahu menyatakan dukacita terhadap proses pemilihan calon bagi menduduki ujian Mtest yang akan diadakan tidak lama lagi.

Untuk pengetahuan semua, ramai antara kami tidak tersenarai bagi menduduki ujian itu sedangkan syarat yang dikemukakan pada borang permohonan sudah dipenuhi. Apabila dirujuk kepada Kementerian Pendidikan, jawapannya ialah terlalu ramai yang memohon justeru, tapisan terpaksa dibuat. Adakah kementerian sedar bahawa kami membayar RM6 dengan membeli nombor pin hanya untuk menduduki ujian itu serta ujian seterusnya. Sepatutnya pihak kementerian sudah bersedia dengan keadaan ini berdasarkan pengalaman lalu.

Mengapa tidak diletakkan saja syarat ketat supaya hanya yang benar-benar berkelayakan yang memohon jika ingin mengurangkan bilangan permohonan? Mengapa perkara ini tidak berlaku pada sesi pengambilan sebelum ini? Adakah ini caranya kementerian mahu mengaut keuntungan. Kami sedar bajet tahun ini untuk setiap kementerian agak sedikit kurang disebabkan keadaan ekonomi yang tidak mengizinkan tetapi ini bukan caranya. Ramai pemohon sudah memohon untuk kali kedua, ketiga dan ada antaranya untuk kali ketujuh. Untuk kali ini mungkin harapan mereka sedikit menggunung berdasarkan pengalaman menduduki sebelum ini tetapi alangkah sedih apabila semua persediaan telah dibuat, siang malam mengulang kaji soalan dan jawapan malangnya nama tiada dalam senarai panggilan. Betapa kecewa dan remuknya hati mereka hanya Allah yang tahu. Ke mana perginya slogan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’?

Oleh demikian, saya berharap Kementerian Pengajian Tinggi dapat membuat pertimbangan sewajarnya terhadap masalah ini. Beri mereka ini peluang sekali lagi. Semoga kita mendapat calon yang benar-benar berkelayakan yang dapat menunaikan tanggungjawab mendidik anak bangsa kita dalam mencapai kejayaan dan bukan hanya calon yang terdesak sekadar ingin berkerja dalam sektor kerajaan.

AZIZUDDIN OSMAN,
Kulim, Kedah.


Berita Harian Online: 16 Mac 2010

Tiada ulasan: