Selasa, 23 November 2010

Abd Ghafar mantapkan legasi transformasi pendidikan cemerlang

2010/11/22

KETUA Pengarah Pelajaran baru, Datuk Abd Ghafar Mahmud, bukan nama asing dalam sektor keguruan, mahupun penulisan. Penulis sudah beberapa kali mengadakan wawancara dengan beliau ketika memegang jawatan Ketua Penolong Pengarah Sektor Sekolah Berasrama Penuh (SBP) di Bahagian Sekolah, Kementerian Pelajaran.

Beliau kemudian dilantik sebagai Pengarah Bahagian Sukan, Seni dan Kokurikulum (2007-2008), diikuti Ketua Nazir, Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (2008-2009) serta Pengarah Institut Aminuddin Baki (2009-2010). Beliau seorang yang tenang, mesra, memiliki karisma tersendiri dan berpandangan jauh.

Kualiti dimiliki beliau pasti sedikit sebanyak dibina daripada hasil pengalaman yang cukup luas selepas sekian lama menyertai perkhidmatan pendidikan sejak 1977 apabila memulakan kerjaya sebagai guru di Sekolah Menengah Sains (SMS) Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, sehingga 1984.
Seterusnya dilantik Penolong Pengarah di Bahagian Sekolah (1984-1989), Pegawai Atase di Kedutaan Malaysia, Washington, Amerika Syarikat (1989-1992), Ketua Penolong Pengarah di Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (1992-1996), Penolong Pengarah di Bahagian Pendidikan Guru (1997-1998) dan Pengetua SMS Sultan Hj Ahmad Shah (1998-2001), sebelum menjadi Ketua Penolong Pengarah Sektor SBP sehingga 2007.

Justeru, apabila Abd Ghafar dipilih menggantikan Tan Sri Alimuddin Mohd Dom yang bersara wajib pada 8 November lalu, penulis teruja untuk mengetahui gagasan kepemimpinan beliau.

Lebih-lebih lagi beliau mengambil alih jawatan itu tatkala Kementerian Pelajaran sedang memacu agenda transformasi pendidikan yang menjadi tumpuan seluruh rakyat negara ini, selain akan berdepan dengan jangkaan begitu tinggi daripada masyarakat selepas Alimuddin meninggalkan legasi cemerlang, termasuk keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini yang mencatat prestasi terbaik dalam sejarah.

Pelantikan ini amanah besar yang perlu saya pikul. Bukan saja kepada negara dan bangsa, tetapi lebih penting ialah amanah diberikan oleh ibu bapa dari segenap pelosok tanah air yang mahukan anak a mendapat didikan sempurna dari aspek jasmani dan rohani.
Pendidikan di Malaysia suatu usaha berterusan, dinamis dan bermatlamat, kata Abd Ghafar dalam pertemuan dengan Berita Harian di Putrajaya, baru-baru ini.

Bercerita lanjut mengenai wawasannya untuk mengisi kemajuan pendidikan negara, beliau berpandangan apa saja dasar dan perancangan Kementerian Pelajaran yang sudah digubal, tidak akan memberi sebarang impak seperti dihasratkan jika sistem penyampaian tidak kemas.

Beliau mahu melihat pelaksanaan sistem kualiti yang betul, integriti dimantapkan dan dipantau, serta tindakan menangani kerenah birokrasi. Malah, dalam usaha meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan, kementerian akan cuba mewujudkan kaedah untuk mempermudah keputusan dibuat.

Beliau juga berazam akan berusaha sedaya mungkin untuk memastikan pengurus serta pemimpin pendidikan diberi latihan pelbagai dimensi dari sudut ilmu pengetahuan dan juga kemahiran terkini supaya berupaya menghadapi cabaran dan dugaan pada era pembangunan teknologi dan globalisasi kini.

Bagi Abd Ghafar, transformasi pendidikan yang bermula tahun ini amat penting sebagai perubahan terancang untuk meningkatkan kualiti akademik, kokurikulum serta pembangunan sahsiah pelajar ke arah membina modal insan cemerlang secara holistik.

Melalui transformasi pendidikan, Kementerian Pelajaran yakin akan menghasilkan generasi Malaysia lebih matang dan bermutu menjelang 2020, tegasnya.

Sebagai seorang yang pernah mengharungi jerih payah dan memahami pengorbanan selaku pendidik, Abd Ghafar meskipun dalam kesibukan memastikan matlamat transformasi pendidikan tercapai, tetap tidak lupa meletakkan guru pada kedudukan yang istimewa.

Seseorang yang memilih profesion pendidik, perlu bertanggungjawab untuk mendidik. Pada hemat saya, guru hari ini harus menyedari tugas dan amanah yang diserahkan kepada mereka. Transformasi perlu diiringi dengan perubahan strategi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, katanya.

Pendidik juga harus mampu mewujudkan perubahan tingkah laku pelajar mengikut kehendak dan aspirasi negara, di samping mengekalkan corak kehidupan serta kebudayaan baik seperti dihasratkan dalam gagasan 1Malaysia.

Kerajaan sentiasa mengambil berat kebajikan guru. Saya akan memastikan proses penambahbaikan skim perkhidmatan perguruan dibuat untuk memartabatkan profesion ini. Saya memberi jaminan kebajikan guru tidak akan sesekali terpinggir, katanya.

Berita Harian Online: 23 November 2010

Tiada ulasan: