Sabtu, 13 November 2010

Hubungan rapat guru, PIBG rahsia kejayaan

2010/11/13

KUALA LUMPUR: Hubungan rapat dengan guru, Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) serta melaksanakan pelbagai aktiviti dalam dan luar sekolah adalah antara faktor kecemerlangan Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail 1, di sini, apabila 75.25 peratus muridnya berjaya memperoleh A dalam sesuatu subjek Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini.

Sekolah itu menduduki tangga teratas sekolah cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dengan 106 daripada 204 calonnya berjaya memperoleh 5A berbanding 76 calon tahun lalu. Ia juga antara enam sekolah rendah diumumkan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, akhir Januari lalu.

Guru Besarnya, Nik Nab Sulaiman, berkata keputusan kali ini juga menunjukkan peningkatan 11.25 peratus terhadap keputusan muridnya yang mendapat keputusan 5A iaitu kepada kira-kira 51 peratus berbanding 40 peratus, tahun lalu.
Bagi keputusan tahun ini, 105 daripada 2004 murid mendapat keputusan 5A, 32 orang mencatat keputusan 4A dan 1B. Melalui keputusan ini juga pihak sekolah dapat mengatasi Gred Purata Sekolah (GPS) yang ditetapkan iaitu 1.39 kepada 1.35, katanya ketika ditemui, di sini, kelmarin.

Nik Nab yang mula berkhidmat di sekolah itu sejak tujuh tahun lalu berkata, beliau sering mengadakan perbincangan dengan guru terutama ketua guru panitia untuk merancang dan membuat strategi meningkatkan prestasi sekolah dan murid.

Selain itu, setiap ketua guru panitia yang dipilih mengikut subjek juga berperanan memantau keupayaan guru yang diselia, katanya.

Nik Nab berkata, bagi peringkat murid pula, sekolah itu mengadakan pelbagai aktiviti bersama agensi dan badan kerajaan seperti Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) bagi membolehkan muridnya menimba ilmu lebih mendalam mengenai pemahaman serta pengucapan terutama dari sudut syair dan puisi.

Berita Harian Online: 13 November 2010

Tiada ulasan: