Sabtu, 29 Oktober 2011

Bersara, sambut hari lahir serentak


ROHANI Wahab menerima hadiah daripada murid-murid SK Taman Johor Jaya sempena hari persaraan dan hari lahirnya di Johor Bahru, semalam.


JOHOR BAHRU 28 Okt. - Persaraan Rohani Wahab sebagai Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Taman Johor Jaya di sini hari ini lebih istimewa kerana tarikh lahirnya juga jatuh pada hari ini.

Rohani, 56, dari Kampung Dato' Sulaiman Menteri di sini yang sudah 38 tahun berkhidmat sebagai guru menyifatkan hari ini sebagai sesuatu yang indah dan tidak dapat dilupakan.

Menurutnya, bersara tidak bermakna beliau tidak lagi terlibat dalam dunia pendidikan, sebaliknya akan terus aktif menyumbang dalam bidang tersebut.

"Saya akan menyertai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan menyalurkan segala pengalaman yang ada untuk kebaikan serta kemajuan sektor pendidikan.

"Dengan cara ini semua pengalaman tidak akan sia-sia selain dapat membantu warga pendidik yang baru dalam era perguruan yang amat mencabar," katanya pada Majlis Harum Budi Baktimu Serikandi di Dewan Bestari sekolah itu.

Ibu kepada empat anak itu berkata, pengalaman sebagai mendapati semua dasar pendidikan kerajaan adalah relevan dan sesuai dengan perkembangan di negara ini.

Menurutnya, semua warga pendidik perlu mendukung aspirasi dan dasar Kementerian Pelajaran dengan sepenuh hati bagi memastikan kejayaan pelaksanaannya.

Mengenai latar belakang pendidikannya, beliau mendapat pendidikan di SK Bukit Senyum dan Sekolah Menengah (SM) Sultan Ismail sebelum melanjutkan pengajian di Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim di sini.

Beliau pernah mengajar di enam sekolah rendah dan menengah di Terengganu dan Johor dari 1976 hingga 2008 sebelum menjadi guru besar sekolah itu pada 2008.

Rohani juga pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pada 1994 dan 2003 serta Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2010 (Guru Besar).

Utusan Malaysia Online: 29 Oktober 2011

Tiada ulasan: