Isnin, 10 Oktober 2011

PIBG rayu SK Jelai diganti baru

Oleh Nurhayati Abllah
bhnews@bharian.com.my
2011/10/10

 KEADAAN  SK Jelai Batu Kurau yang terbakar pada 25 Ogos 2010.
KEADAAN SK Jelai Batu Kurau yang terbakar pada 25 Ogos 2010.
Murid guna bangunan usang selepas sekolah terbakar setahun lalu

BATU KURAU: Murid Sekolah Kebangsaan (SK) Jelai, di sini, terpaksa menggunakan bangunan papan usang berusia lebih 100 tahun sebagai tempat belajar sementara berikutan bangunan sekolah mereka yang terbakar setahun lalu tidak dibaik pulih.
Lebih malang, lebih 300 penghuninya yang dikategorikan dalam sekolah rendah gred A di daerah itu turut berdepan dengan risiko dihempap runtuhan kayu kerana premis yang diduduki sekarang ini terlalu daif.
Naib Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah itu, Zainal Abidin Mohd Kassim, 42, berkata murid dan semua kakitangan sekolah itu terpaksa menggunakan bangunan sekolah lama berusia lebih 100 tahun kerana bangunan utama terbakar sejak setahun lalu belum dibaik pulih.

“Sejak kebakaran berlaku pada 25 Ogos tahun lalu, sebahagian daripada 287 murid terpaksa meneruskan sesi pembelajaran di bangunan papan usang yang dibina pada 1878 terletak berhampiran bangunan yang terbakar. Pihak pentadbiran sekolah juga terpaksa ‘mengorbankan’ bilik komputer untuk dijadikan bilik guru besar yang baru selain mengubah suai makmal sains untuk kegunaan bilik guru.

“Kami tidak ada pilihan selain menggunakan bangunan lama kerana murid terpaksa meneruskan pelajaran, manakala guru serta kakitangan sekolah perlu menjalankan tugas masing-masing,” katanya ketika ditemui, kelmarin.

Zainal Abidin berkata, situasi ini mengecewakan masyarakat setempat khususnya di kalangan ibu bapa kerana menyifatkan masalah itu tidak sepatutnya berlaku kerana ia boleh mengancam penghuni sekolah, selain menimbulkan ketidakselesaan kepada pelajar dan guru.
“Bangunan terbakar itu dibiarkan tanpa sebarang usaha baik pulih. Kami sedih dengan sikap sambil lewa beberapa pihak termasuk individu harapan kami yang sepatutnya menjaga kebajikan serta kepentingan penduduk di daerah ini langsung tidak mengendahkan masalah itui,” katanya.

Zainal berkata, pihak berkaitan mungkin mengandaikan masalah itu tidak merumitkan, sedangkan bangunan terbakar itu turut menempatkan bilik guru besar, penolong kanan, penolong kanan hal ehwal murid dan kokurikulum, pusat sumber dan enam bilik darjah.

Sementara itu, bapa kepada seorang murid yang juga penduduk di situ, Mamat Abdullah, 51, turut berpendapat masalah itu perlu diselesaikan secepat mungkin dan bangunan baru perlu dibina bagi memastikan keselesaan murid untuk belajar dengan lebih baik.

“Saya hairan bagaimana ada pihak mencadangkan bangunan terbakar itu hanya perlu dibaik pulih tanpa dibina baru sedangkan keputusan Jabatan Bomba dan Penyelamat Batu Kurau memutuskan bangunan itu tidak boleh digunakan lagi.

“Bangunan terbakar itu perlu diroboh dan digantikan yang baru atas tapak asal. Kami bukannya mahu bangunan untuk dijadikan premis hiburan tetapi ia tempat untuk murid dan guru sekolah belajar serta bertugas dengan selesa,” katanya.

Berita Harian Online: 10 Oktober 2011

Tiada ulasan: