Rabu, 14 Mac 2012

10 sekolah laksana i-Think

SISTEM pendidikan negara perlu melalui proses tranformasi bagi melahirkan generasi masa depan yang mempunyai inovasi, kemahiran berfikir secara kreatif dan analitikal.

Sehubungan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, sudah sampai masanya sistem pendidikan negara diberi nafas baru, sekali gus terus dapat menentukan hala tuju kehidupan rakyat lebih baik.


“Selama ini kita menekankan penghafalan. Oleh kerana dunia sudah berubah, keperluan kita adalah menyediakan generasi hari ini untuk dunia yang akan datang.

“Justeru, kita perlu melakukan tranformasi pendidikan yang mana intipatinya bagi menggalakkan pelajar berfikir kerana kita mahu melahirkan generasi yang mempunyai pemikiran kreatif, inovatif dan kritis,” katanya ketika merasmikan program i-Think di bangunan Parlimen, semalam.


Hadir sama Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran.


Program i-Think, projek bersama oleh Kementerian Pelajaran dan Agensi Inovasi Malaysia bertujuan memupuk kemahiran pemikiran tinggi dan inovatif di peringkat sekolah rendah dan menengah.

i-Think adalah pendekatan yang realistik dan praktikal untuk memupuk proses pemikiran dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran di sekolah di kalangan guru dan pelajar sama-sama melalui penggunaan peta pemikiran yang dibangunkan oleh Dr David Hyerle.


Sebanyak 10 sekolah sudah menjalankan projek perintis di bawah kendalian Unit Inovasi Khas (Unik) dan Agensi Inovasi Malaysia. Kerajaan menjangkakan 1,000 lagi sekolah akan menerapkan sistem i-Think ini pada tahun depan dan kepada semua sekolah menjelang 2014.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, menerusi program i-Think, kementerian berusaha menerap proses berfikir itu bagi membantu murid memahami sesuatu konsep dan mengaplikasinya dalam menyelesaikan permasalahan.

myMetro: 14 Mac 2012

Tiada ulasan: