Sabtu, 17 Mac 2012

Ketua Pengarah tentukan tarikh, lokasi

BATU PAHAT 16 Mac - Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud akan menentukan tarikh dan lokasi pertama dialog pendidikan nasional yang dijadual bermula bulan depan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, Abdul Ghafar yang mengetuai panel Pelan Pembangunan Pendidikan itu, bakal menjelajah ke seluruh negara bagi mengadakan siri dialog tersebut.

"Kita telah pun memberikan watikah pelantikan kepada beberapa tokoh yang kita yakin boleh memberikan sumbangan kepada idea baru yang perlu dimasukkan dalam road map dasar pendidikan kita.

''Antaranya ialah Pengerusi Kumpulan Sunway, Tan Sri Jeffrey Cheah, Tan Sri Zarinah Anwar (Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti) dan Tan Sri Tony Fernandes (Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Air Asia),'' katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada kira-kira 700 penerima di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Permata Jaya, Rengit dekat sini hari ini.

Mohd. Puad mengulas pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam mengenai dialog yang akan diadakan oleh Kementerian Pelajaran bermula bulan depan.

Mohd. Puad berkata, setiap ahli panel yang dilantik mewakili bidang masing-masing yang dilihat mampu memantapkan sistem pendidikan negara.

Menurut beliau, dialog pendidikan itu membuktikan kerajaan peka dan sentiasa mengambil kira pandangan pelbagai pihak sebelum sesuatu keputusan diambil.

Katanya, tiga aspek yang ditekankan dalam dialog itu adalah meningkatkan kemahiran berfikir, daya kreativiti dan penguasaan teknologi maklumat serta kemahiran berkomunikasi.

Utusan Malaysia Online: 17 Mac 2012

Tiada ulasan: